Gefaalde samenwerking leidt tot innovatie
De lockers worden nu uitgetest in de hoofdzetel van de maatschappij. Volgend jaar zullen ze worden geplaatst aan de filialen van de warenhuisgroep. Als ook dat succesvol blijkt, wil de keten de lockers ook bouwen op plaatsen waar ze niet aanwezig is en die daar enkele keren per dag bevoorraden.
De nieuwe lockers zijn een aanvulling op de klassieke online bestellingen, die al sinds 2009 kunnen worden afgehaald in 150 verkooppunten en in vijf drive-ins. Ook die laatste afleveringsvorm zal de komende maanden verder worden uitgerold.
Waitrose zet daarmee zijn inspanningen voort om verder om het de online consument naar zijn zin te maken. Dit jaar installeert de keten ook al een ‘receptiebalie’ in honderd verkooppunten, zoals die bijvoorbeeld in hotels terug te vinden is. Klanten kunnen er met of zonder hulp van het personeel via een tablet ook online bestellingen plaatsen. Daarnaast zullen ze er worden geholpen met het inpakken van aangekochte geschenken.
De vernieuwingen vallen samen met de strubbelingen die Waitrose kent met Ocado: de warenhuisketen had een exclusief contract met het bedrijf voor het afleveren van online bestellingen tot 2017, maar Ocado is inmiddels in zee gegaan met concurrent Morissons voor de aflevering van voeding bij de consument vanaf januari 2014.