Waitrose gaat zijn duurzame testproject ‘Waitrose Unpacked’, dat plastic verpakkingen wil vermijden, verlengen en uitbreiden naar drie extra winkels.
Groot succes
Waitrose Unpacked werd begin juni gelanceerd in één winkel in Oxford. 200 producten werden er zonder verpakking aangeboden, zodat klanten hun eigen herbruikbare verpakkingen konden vullen. Bedoeling was om de test te laten lopen tot 18 augustus, maar door het grote succes en de overweldigende reacties van klanten heeft de supermarktketen beslist om het project te verlengen en uit te breiden naar winkels in Abingdon, Cheltenham en Wallingford.
Ook de drie nieuwe winkels hebben een speciale hervulbare zone met dispensers voor producten als gedroogde en ingevroren goederen, koffie, bier en wasmiddelen. Een breed scala aan onverpakte groenten en fruit zal ook beschikbaar zijn. Net als de originele testwinkel in Oxford zullen de filialen de naam Waitrose Unpacked krijgen, om de naamsbekendheid van het concept verder te bevorderen.
Waardevolle feedback
De eerste winkel hielp de supermarkt om te begrijpen wat voor zijn klanten werkt. Klanten konden bijvoorbeeld herbruikbare dozen lenen tegen een waarborg van vijf pond, maar shoppers brachten liever hun eigen dozen en zakjes mee in plaats van een doos te lenen. Dit concept zal dan ook niet ingevoerd worden in de nieuwe winkels.
“De reactie op Waitrose Unpacked was ongelooflijk, met de waardevolle feedback van duizenden klanten, die ons de bevestiging gaven dat ze bereid zijn om op een andere manier bij ons te winkelen,” zei duurzaamheidsverantwoordelijke Tor Harris. “We willen het Unpacked-concept graag uitbreiden en deze bijkomende tests zullen ons helpen dit te bereiken en tevens de commerciële levensvatbaarheid ervan te na te gaan. Door met onze klanten en leveranciers samen te werken, blijven we bijleren en ontwikkelen we ideeën die mogelijk breder kunnen worden uitgerold.”