Wat doet chocopasta van Boni in India? Colruyt Group heeft een opvallende stap gezet in zijn internationale expansie door huismerk Boni Selection (deels) te lanceren op Indiase e-commerceplatformen zoals Flipkart en de lokale versie van Amazon.
Internationale exportstrategie
De Belgische supermarktgroep begint voorzichtig: slechts drie smeerpasta’s worden gepositioneerd als een Europees kwaliteitsproduct op een nichemarkt. Over twee weken zal na Amazon en Walmart-dochter Flipkart ook de Indiase webshop Big Basket de producten aanbieden.
Hari Subramanian, directeur van Colruyt Group India, benadrukt tegenover De Tijd dat het om een proefperiode gaat. “We willen testen hoe Indiase consumenten reageren. Bij succes overwegen we het assortiment uit te breiden.” Voor een pot speculoospasta betalen consumenten in India 499 roepies (5,60 euro), aanzienlijk meer dan de Belgische winkelprijs van 1,5 euro. De retailer rechtvaardigt het prijsverschil door de premiumpositionering en de aantrekkingskracht van Europese producten.
Afrika blijft prioriteit
Hoewel Afrika al decennialang de focus vormt van Colruyts exportstrategie, met Congo als grootste afzetmarkt, is India een interessante uitzondering. Colruyt startte in 2007 een IT-kantoor in Hyderabad en investeerde in 2022 in Indiase landbouwbedrijven. Toch blijft de Halse groep zich voornamelijk richten op Afrika, waar lokale winkeliers vaak complete assortimenten vragen. Azië zoekt eerder specifieke producten zoals chocolade.
In Afrika boekt Colruyt succes door gerichte marketing en samenwerking met lokale partners. Zo groeide de omzet in Congo in 2022 met 50%. Hoewel de omzetcijfers van de exporttak niet publiek worden gedeeld, duidden eerdere cijfers op een stabiele groei. In 2015 genereerde de groep veertig miljoen euro aan exportinkomsten. Het project in India kan de weg vrijmaken voor verdere innovaties in Colruyts exportstrategie.