Deze week lanceerde Carrefour in Frankrijk een volledig nieuw getrouwheidsprogramma, “Club Carrefour”. De ambitie? 500.000 nieuwe leden aantrekken: niet alleen met kortingen, maar ook met een verbeterde winkelervaring.
Korting op groenten en fruit
Zowat veertien miljoen kaarthouders telt Carrefour op zijn thuismarkt, maar vorig jaar verloor de retailer er wel 150.000. Dat verlies was deels te wijten aan een nieuwe wet die kortingen op voedings-, hygiëne- en schoonheidsproducten beperkt, maar ook aan het feit dat de retailer tot nu toe verschillende klantentrouwmechanismes hanteerde per winkelformaat: zo kregen kaarthouders wel 10% korting op groenten en fruit in de supermarkten, maar niet in de hypermarkten of online. Dat veroorzaakte frustratie.
Met de nieuwe Carrefour Club wil de retailer nog dit jaar 500.000 nieuwe leden werven. Bijkomende ambitie is om het omzetaandeel van de huismerken te verhogen, van 37% nu naar 50% in 2026. Het programma is eenvoudig, uniform, omnichannel en vooral ook genereus: kaarthouders krijgen 10% korting op groenten en fruit en op biologische producten, elke dag en in elk winkelformaat. De 1,3 miljoen houders van de Pass-betaalkaart krijgen 15% korting op groenten, fruit en bio, en op dinsdag ook op alle huismerkproducten. Klanten kunnen bijkomende punten en kortingsbonnen verdienen met spelletjes en maandelijkse uitdagingen.
45 euro extra per jaar
Het Club-programma moet ook een gemeenschapsgevoel aanwakkeren bij de Carrefourklanten, via een platform met exclusieve inhoud zoals producttests en klantenbeoordelingen. Actieve leden worden beloond met geschenken en VIP-invitaties. Met de aankoop van groenten en fruit kunnen kaarthouders ook punten sparen voor hun lokale amateursportclub. Daarnaast zal het aandeel gepersonaliseerde aanbiedingen sterk toenemen. Carrefour gaat nog bijkomende diensten en voordelen testen: onder andere 5% korting op brandstoffen in februari.
“Een klant met een kaart geeft gemiddeld 52 euro uit per bezoek, drie keer meer dan een klant zonder kaart,” zegt marketingdirectrice Caroline Dassié aan LSA. “Eén op de twee klanten in de hypermarkt koopt groente en fruit en één op twee bezoekt verschillende formaten van ons ecosysteem. Dankzij dit nieuwe loyaliteitsprogramma verdient elke klant die zich inschrijft gemiddeld 45 euro extra per jaar.”