De ondernemersorganisaties nemen het niet dat bpost elke verantwoordelijkheid weigert op te nemen, maar wijzen ook unisono de hoge administratiekosten met de vinger.
“Gedupeerde handelaars compenseren”
Unizo eist dat alle betrokkenen bij het systeem, de uitgevers én de postdiensten, hun verantwoordelijkheid opnemen. Ze moeten de gedupeerde handelaars het verlies helpen dragen en compenseren. Dat de handelaars via de post de goedkoopste manier van verzenden verkiezen, noemt Unizo “meer dan normaal” want “de administratiekosten aangerekend door de uitgevers van de cheques aan de handelaars zijn nu al hoog.”
“Bovendien betalen ze nu al een groot deel van hun winst aan de uitgevers. Als daar nog eens 20 euro per verzending bijkomt, aan twee uitgevers, soms tweemaal per maand, dan is de keuze voor de goedkope verzendingskost vanzelfsprekend”, benadrukt de organisatie.
Unizo wil op korte termijn overleg met alle betrokkenen. Komt er geen aanvaardbare oplossing uit de bus, dan moet de overheid ingrijpen, aldus de ondernemersorganisatie.
“Afschaffen, die cheques”
“Van een overheidsbedrijf als bpost mogen handelaars toch een vlekkeloze service verwachten”, sneert het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Tegelijkertijd kijkt de ondernemersorganisatie in de richting van de uitgevers van maaltijd- en ecocheques.
“Mochten deze bedrijven de kosten voor het ophalen van de cheques drukken, dan zouden dergelijke praktijken niet voorkomen. Al is de meest efficiënte oplossing nog steeds om maaltijd- en ecocheques af te schaffen en de tegenwaarde ervan rechtstreeks aan de werknemer te storten”, herhaalt het NSZ zijn gekende standpunt ter zake.