Het hypermarktconcept van Carrefour Belgium blijft evolueren. In Zemst heropende de retailer ‘de modernste winkel van Vlaanderen’, met het accent op een comfortabele winkelervaring, duurzaamheid en connectiviteit.
Energiezuinig
De vergrote hypermarkt in Zemst liet zich inspireren door de ervaringen in Bergen (Les Grands Prés) en Koksijde, maar voegt ook lokale accenten toe. Geen twee hypermarkten zijn immers dezelfde: de winkels bouwen verder op hun historiek en hun lokale sterktes, benadrukt directeur concept en verkoopsontwikkeling Peter Bruyneel.
In Zemst werd de oppervlakte met 2.000 m² uitgebreid, van 6.500 naar 8.500 m². Van de gelegenheid maakte Carrefour gebruik om de bestaande winkeloppervlakte grondig te renoveren: vloeren, plafonds en verlichting werden vervangen. Door een betere isolatie en de installatie van CO2-koelkasten verlaagt de winkel de energiekosten met 20 tot 30% en ook de overstap naar ledverlichting levert 10 tot 15% besparing op. Regenwater wordt gerecupereerd en het gebruik van digitale schermen laat toe om papieren affiches te bannen (of toch sterk te verminderen).
Informeren en inspireren
Het winkelbeeld is open en overzichtelijk, met brede gangen, lage rayons en een duidelijke affichering. Leesbaarheid is het ordewoord: de grote oppervlakte werd ingedeeld in shops-in-the-shop met aangepaste presentatiemeubels, waarbij vaak natuurlijke materialen worden gebruikt zoals hout of baksteen. Exclusieve producten staan mooi in de kijker op tafels of presentatiedisplays. De hypermarkt biedt in elke categorie namelijk meer merken, meer keuze en meer premiumproducten, al blijven ook prijssignalen essentieel – een precaire evenwichtsoefening voor elke hypermarkt. Op de wijnafdeling bijvoorbeeld vind je wijnen tussen 2,50 en wel 419 euro per fles. Van een spagaat gesproken…
Digitale toepassingen willen het de klant makkelijker maken door te informeren en/of te inspireren. Er is dan ook gratis wifi in de winkel – en die bleek wel degelijk te werken. Op de cultuurafdeling kun je cd’s, games of dvd’s scannen om ze te beluisteren of een trailer te bekijken. Op de multimedia-afdeling helpt een scanner je de juiste inktpatronen voor je printer terug te vinden. Er staat een digitale passpiegel op de textielafdeling. “In Carrefour Bergen gebruiken maandelijks wel 12.000 klanten die spiegel”, vernemen we. Op de bierafdeling is er een digitale bieradviseur en op de versmarkt vind je een zuil met receptideeën.
Verleiden
Blikvangers? Grote multimedia- en elektro-afdelingen met aandacht voor innovaties (drones, VR-brillen…) en voor sterke merken. Een sfeervolle decoratie-afdeling met een uitgebreid assortiment kaarsen, een lingerie-afdeling in boetieksfeer. De afdelingen onderhouds- en wasproducten blijven basic en functioneel: hier heerst de prijs. Meer aandacht is er voor gezondheid: bulk, bio en 150 glutenvrije referenties. Ook zijn er meer dan 200 lokale producten.
Opmerkelijk is het flink uitgebouwd chocoladerayon (meer dan 200 referenties, opgezet en ingericht in samenwerking met Mondelez), dat Carrefour combineert met een koffieafdeling waar ook ter plaatse koffie wordt gebrand (in samenwerking met Rombouts). De patisserietoog verleidt met huisgemaakte chocolade en koekjes, op de beenhouwerij vind je gerijpt vlees van verschillende rassen. Er is een premium groenten- en fruitbar, een benevelingsinstallatie houdt de sla vers, de kaastoog biedt wel 250 verschillende referenties. Op de visafdeling is er dagverse sushi en huisgerookte zalm. En ook in deze winkel werd aan de kassa’s de ‘unieke wachtrij’ ingevoerd.
Carrefour zet de vernieuwingsoperatie bij de hypermarkten verder: momenteel wordt er onder andere ook gewerkt in de hypermarkten van Kuringen en Ans.