Voedingsproducenten erkennen dat duidelijke productinformatie een belangrijk criterium is voor de consumenten. Toch communiceren ze zelf weinig over de ecologische voetafdruk en de herkomst van hun voedingsproducten… als ze die al kennen.
Duurzaamheid (nog) geen prioriteit…
Moderne consumenten willen meer informatie over wat ze eten en wat er zoal op hun bord komt: wat is de herkomst van de voeding in de rekken, hoe duurzaam is het productieproces, hoe authentiek zijn merken nu écht? Om na te gaan hoe de voedingssector omgaat met die groeiende vraag naar duurzaamheid en transparantie, voerde marktonderzoeksbureau Conclusr Research een onderzoek bij 156 Belgische en Nederlandse voedingsbedrijven uit.
Potentiële afnemers van voedingsbedrijven ‑ de groothandel en detailhandel ‑ kijken in de eerste plaats naar prijs (66%), kwaliteit (40%) en levertijd (35%). De herkomst van producten en certificaten van de leverancier vervolledigen de top-5. Informatie over duurzaamheid (10%) en productspecificatie (9%) zijn niet de eerste zorgen van de zakelijke afnemers. Met slechts een handvol procenten zijn andere criteria als beschikbaarheid, betrouwbaarheid en voedselveiligheid dat evenmin.
Geen wonder dus dat hooguit 32% van de deelnemende voedingsbedrijven duurzaamheid in productie en logistiek als een zeer belangrijke voorwaarde ziet voor goede bedrijfsvoering. Daarmee komt duurzaamheid zelfs maar op de zevende plaats: dé topprioriteit voor voedingsbedrijven is transparantie over de productiekosten.
…ondanks groeiende bezorgdheid bij de consument
Nochtans is er een groeiende bezorgdheid bij de eindconsument over duurzaamheid: “Prijs, kwaliteit en beschikbaarheid van producten blijven belangrijk voor consumenten, maar ze gaan ook steeds bewuster om met duurzaamheid, ingrediënten en herkomst van producten”, zegt Arno Visser, divisiedirecteur bij Cegeka (de ICT-leverancier die de opdracht voor het onderzoek gaf).
Paradoxaal genoeg zijn de bevraagde voedingsbedrijven zich daar wel degelijk van bewust: twee derden vermoedt dat klanten in de nabije toekomst de origine van producten zullen willen traceren, iets meer dan 60% denkt dat klanten zullen willen weten of de ingrediënten op duurzame en faire manier worden geproduceerd en zo’n 80% van de bevraagde voedingsbedrijven acht het zelfs realistisch dat consumenten weldra producten met hun smartphone zullen scannen om de herkomst van producten te achterhalen.
Dat wil nog niet zeggen dat de sector er ook al klaar voor is: zo moet 16% van de bedrijven toegeven dat ze geen informatie hebben over de herkomst van hun producten, geeft bijna een op de vijf aan totaal geen inzicht te hebben in de ecologische voetafdruk van hun productieproces en weet amper 12% of zijn leveranciers al dan niet gecertificeerd zijn.
“Voedingsbedrijven zullen het verschil maken als ze daar transparant over communiceren met de – steeds meer digitale – consument”, besluit Visser. “Organisaties die werk maken van die digitale transformatie ontsnappen dan ook aan prijsconcurrentie, want ze creëren extra waarde voor hun zakelijke klanten, partners en consumenten.”