“Gevaarlijker” dan tv-reclame
De tijger van Kellogg’s die de kindjes baseball leert spelen, Nestlé dat hen Angry Birds in een ontbijtkom laat mikken of Paula de Koe (van Dr. Oetker) die hen rondleidt op haar gekke boerderij. Het lijken onschuldige online spelletjes, maar ze zijn “gevaarlijker dan tv-reclame”. Tot dat besluit komen Australische en Nieuw-Zeelandse onderzoekers.
De onderzoekers lieten 477 kinderen tussen 5 en 8 jaar oud het spelletje Froot Loops (foto) spelen, waarbij cornflakes méér punten opleveren dan een stuk fruit. En wat bleek? Na afloop koos 65% van de kinderen de Froot Loops als favoriete ontbijt. Bij kinderen die het spelletje niet speelden, was dat maar 35%. In Mexico werd eerder al een vergelijkbaar onderzoek gedaan, toen met koekjes van Oreo: ook dan koos 65% van de kinderen die dit spel speelden, vervolgens een Oreo-koekje uit een heel assortiment snacks.
“Het werkt beter dan televisiereclames“, zegt Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam: “Die zijn na 20 seconden voorbij, op internet wordt een kind veel langer vastgehouden.”
Kritische stemmen vanuit gezondheidshoek
In gezondheidskringen gaan dan ook steeds meer stemmen op om paal en perk te spellen tegen deze “verborgen verleiders”. Jaap Seidell: “Het is voor producenten van ongezond voedsel nog goedkoper ook. Gesponsorde spelletjes, aanbiedingen via sociale media, het komt allemaal voorbij.”
Ook onderzoeker Tim Smits van de KU Leuven denkt er zo over: “Het is een standaard effect. Kinderen associëren plezier met ¬Kellogg’s en hebben dus meer zin in ontbijtgranen. Toen een collega van mij kinderen een interview toonde met een voetballer die het gezicht was van een chips merk, had iedereen daarna ook meer zin in chips”, klinkt het in Het Nieuwsblad. “Omdat ouders op dergelijke vormen van reclame weinig impact hebben, is het vooral aan de overheid om strenge regels op te leggen”, aldus nog Smits.
In de Europese Unie heeft 59% van de kinderen tussen 9 en 16 jaar een account op een sociaal netwerk. Juist die leeftijdscategorie blijkt extra gevoelig voor reclame via sociale media. Wat hun vrienden leuk of lekker vinden, moeten ze ook hebben. Bovendien zijn ze nog niet goed in staat om onderscheid te maken tussen reclame en realiteit: op televisie is die grens duidelijk zenders zijn verplicht met reclameblokken te werken maar op het internet, en al zeker in games, is die grens veel vager, zo waarschuwen de onderzoekers.