“Eindelijk” merken voedingsfabrikanten een versoepeling in de onderhandelingen met de grote supermarktketens in België. Dat is hoognodig: energie- en loonkosten veroorzaken een nieuwe golf van kosten- en prijsstijgingen.
“Het heeft te lang geduurd”
Bij 80% van de Belgische voedingsbedrijven staat de rentabiliteit nu op een lager niveau dan een half jaar geleden. Zeven op de tien vrezen dat die daling zich verder zal voortzetten, als gevolg van de hoge energiekosten en de loonindexering die er nu aankomt. Ongeveer de helft gaat minder investeren, ook plannen ze minder aanwervingen. Dat blijkt uit een bevraging van Fevia, de federatie van de voedingsindustrie.
De sector kijkt naar de overheid, maar ook naar haar belangrijkste handelspartners, de supermarktketens. Fabrikanten hadden het de afgelopen maanden immers uiterst moeilijk om noodzakelijke prijsverhogingen door te voeren, door de stugge houding van food-inkopers. “Ook al merken we eindelijk een zekere versoepeling in de onderhandelingen met de grote supermarktketens: het heeft allemaal te lang geduurd. Veel bedrijven zitten daardoor op hun tandvlees en zonder steun van onze ketenpartners en overheden riskeren we de lokale verankering en de continuïteit van de hele voedingsketen te ondergraven,” zegt CEO Bart Buysse van Fevia.
“Misbruik”
Tegenover persagentschap Belga hekelt hij dat supermarkten misbruik maken van ‘delistings’ – het uit de rekken halen van producten – tijdens onderhandelingen en “enorme boetes” opleggen bij vertraagde leveringen. Ook stelt hij dat supermarkten op bepaalde producten hogere prijzen doorrekenen aan consumenten dan de industrie heeft kunnen doorrekenen aan de retailers.
“In de buurlanden is er meer begrip vanwege de distributeurs dan bij ons. Wij hebben de prijsstijgingen dan ook beter kunnen doorberekenen aan onze buitenlandse klanten“, zegt economisch adviseur Carole Dembour van Fevia aan L’Echo. Fabrikanten betalen de heftige prijsconcurrentie op de Belgische markt cash. Dat hun producten in een groter aantal winkels verspreid liggen, helpt ook niet.
Fevia roept de foodretailers daarom op om zich flexibeler op te stellen aan de onderhandelingstafel. Er komt nu immers een tweede golf aan van stijgende voedingsprijzen, omdat fabrikanten de impact van hogere energiecontracten en loonkosten moeten doorrekenen.