Voedingsbedrijven zijn opener geworden over hun dierenwelzijnsbeleid. Dat blijkt uit de internationale ‘Business Benchmark’ voor het welzijn van landbouwdieren (BBFAW). Daarin staan de onderzoeksresultaten naar het dierenwelzijnsbeleid van 90 voedingsbedrijven.
Meer bedrijven publiceerden beleid
Het aandeel van bedrijven dat het dierenwelzijnsbeleid publiceerde nam toe van 46 procent in 2012 naar 69 procent in 2015. De bedrijven die doelstellingen voor het welzijn van landbouwhuisdieren hebben gemaakt steeg van 26 procent naar 54 procent.
Van de vier Nederlandse bedrijven die werden onderzocht, zakte Vion Food echter wel een categorie (van 3 naar 4). Unilever (2), Ahold (3) en Friesland Campina (3) behielden hun plaats.
Ondanks de algemene vooruitgang, die werd geboekt sinds het eerste rapport in 2012 verscheen, gaf 40 procent van de aangeschreven bedrijven, inclusief Burger King, Domino’s Pizza Group en Starbucks, weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft landbouwdieren.
DE BBFAW is een initiatief van de internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF) en World AnimalProtection (WAP). Het rapport kan hier worden geraadpleegd.