Forse prijsstijging onverwerkte voeding
Vooral de onverwerkte voedingsmiddelen blijken fors in prijs gestegen: +11% voor fruit, +21% voor verse groenten. Leiders op dat slechte pad zijn broccoli (+78%), bloemkool (+49%) en aardappelen (+37%). Ook in de vleesafdeling stijgen de prijzen (+3,6%), vooral door de prijsstijging van varkens- en rundsvlees (respectievelijk +9% en +8,5%).
Verwerkte voedingsmiddelen werden dan weer 0,3% goedkoper dankzij de merkproducten, die 1,7% goedkoper werden. De prijzen van de distributiemerken stegen met 1% en die van de eersteprijsmerken zelfs met 2%. Deegwaren bleken dan weer zowat de sterkste stijgers uit deze categorie (bijna 15% duurder), maar ook de afrekening van zoet boterhambeleg (+5%) zal een zure nasmaak nalaten.
Amper prijsverschil tussen eersteprijsmerken
Test-Aankoop wijst er voorts op dat voor bepaalde basisproducten de prijzen van de eersteprijsmerken vaak identiek zijn in de drie grote ketens (Carrefour, Colruyt en Delhaize), al is er soms hooguit één cent verschil.
“Op 8 november noteerden we voor het eersteprijsmerk halfvolle melk (brik) overal dezelfde prijs: 0,49 euro. Het eersteprijsmerk koffie dessert gemalen (500 g) kostte overal 2,99 euro. Voor het eersteprijsmerk frituurolie (2 liter) noteerden we 2,69 euro bij Carrefour en Delhaize en 2,68 euro bij Colruyt . Het eersteprijsmerk magere yoghurt (8 x 125g) kostte bij alledrie dan weer 0,99 euro”, stelde Test Aankoop vast.