Afgelopen jaar daalde het thuisverbruik van vers vlees in België lichtjes. De meeste Belgen eten regelmatig een stukje vlees, maar de herkomst ervan wordt voor een groeiende groep belangrijker.
Dalende trend
Uit een rapport van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) blijkt dat de thuisconsumptie van vers vlees in 2018 daalde van 17,5 kg per persoon naar 17,2 kg. Dat het vleesverbruik afneemt is geen nieuw gegeven: in 2014 bedroeg het thuisverbruik nog 19,9 kg per persoon.
Volgens de vleessector blijft hun product dus wel belangrijke plaats innemen in de eetgewoonten van de consument. 97% van de gezinnen zet wel eens vlees op het menu. Er wordt wel minder vaak vlees gekocht: de aankoopfrequentie van een doorsneegezin daalde van 44 keer per jaar in 2014 naar 39 keer in 2018. Vleesvervangers worden dan ook populairder: ondertussen geeft 18% van de respondenten minstens één keer per week de voorkeur aan een vegetarisch alternatief.
De belangrijkste redenen om regelmatig vlees te eten zijn de smaak en de gewoonte: consumenten vinden dat vlees deel uitmaakt van de Belgische eetcultuur. Een grote meerderheid (73%) is er bovendien van overtuigd dat het voedzaam is en dus ook past in een gezond voedingspatroon.
Land van herkomst
Een groter wordende groep mensen hecht wel belang aan de herkomst van het vlees dat op zijn bord komt. Consumenten die aangeven de herkomst belangrijk te vinden, geven bijna allemaal de voorkeur aan Belgisch vlees. De prijs, de versheid, de strenge controles waaraan het vlees onderworpen wordt, en milieuredenen (minder transportkosten) geven hierbij de doorslag. Ook zeggen consumenten de lokale economie te willen steunen.
De hypermarkten en grotere supermarkten (Albert Heijn, Carrefour hypermarkten, Carrefour market, Colruyt, Delhaize supermarkten, Makro, …) zijn nog steeds de grootste verkopers van vers vlees in België. Samen hebben ze 38,6% van de markt in handen. Vorig jaar verloren ze wel wat marktaandeel aan de harddiscounters, de buurtsupermarkten en de slagers.