Naar schatting wonen er meer dan 500 000 Vlamingen in het buitenland, waarvan meer dan 85% één of meerdere keren per jaar terugkomt naar België. De overgrote meerderheid daarvan (meer dan 90%) koopt bij die gelegenheid geregeld typisch Belgische producten; de helft neemt zelfs élke keer Belgische klassiekers mee naar hun nieuwe thuis.
Invloed op identiteit
Dat staat te lezen in een masterscriptie van Ann Deckers van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, waaraan 1.117 landgenoten deelnamen. Voor de bedrijven, maar ook voor de overheden, is het interessant om te weten in hoeverre de Belgische identiteit in het buitenland behouden blijft, of de consumptie van Belgische producten in het buitenland daar een rol in speelt en hoe ze die consumptie dan kunnen aanzwengelen.
De Belgische klassiekers
Uit de studie blijkt dat expats nog steeds één tot meerdere keren per jaar speculaas, bier, witloof, mosselen en stoofvlees consumeren. Chocolade staat bij de meesten zelfs wekelijks op het menu. Daarnaast consumeert en importeert de Vlaming ook een hele reeks andere producten. Zo worden sauzen – vooral Mayonaise, Pickles en Mosterd van Devos Lemmens – massaal meegenomen. Ook broodbeleg zoals kaas, charcuterie en salades worden vaak vermeld. Voorts scoren uiteraard chocopasta en hagelslag hoog: met name de merken Nutella, Côte d’Or en Kwatta zijn favoriet. Voor desserts en zoetigheden zijn Delacre, Jules De Strooper en Lotus de grote namen. Ook suiker, en dan zeker de bruine en de lichtbruine variant van onder andere Candico en Tienen, prijkt op het boodschappenlijstje wanneer de ‘buitenlandse’ Belg ons land aandoet.