De Nederlandse producent van vleesvervangers Vivera neemt zijn concurrent De Vegetarische Slager over van Unilever. Beide bedrijven denken samen een sterke combinatie te vormen.
In retail en foodservice
Eind november plaatste Unilever zijn merk De Vegetarische Slager in de etalage: de multinational wil nog meer focussen op zijn sterkste merken. Vleesvervangers hebben te maken met toenemende concurrentie en afnemende interesse van consumenten. Nu is er een koper gevonden: branchegenoot Vivera neemt het bedrijf over.
Vivera en De Vegetarische Slager vormen een sterke combinatie, zegt het bedrijf in een persbericht. De Vegetarische Slager heeft een uitgebreid productportfolio in het retailkanaal en is daarnaast groot in foodservice en bij quick service-restaurants. Vivera heeft een sterke marktpositie in het retailkanaal, met een groot aanbod van producten onder het Vivera-merk en diverse huismerken.
Eiwittransitie versnellen
De bundeling van beide bedrijven moett bijdragen aan het meer mainstream maken van de categorie van plantaardige vleesvervangers. “Het versnellen van de eiwittransitie is belangrijker dan ooit”, zegt Vivera-CEO Willem van Weede.
Vivera startte al in 1990 met de productie van vleesvervangers en is sinds 2021 onderdeel van JBS, een beursgenoteerde Braziliaanse vleesverwerker. Vandaag zijn de producten verkrijgbaar in meer dan 32.000 supermarkten in 25 Europese landen. De Vegetarische Slager werd in 2010 opgericht en groeide na de overname door Unilever in 2018 uit tot een wereldwijd merk dat verkrijgbaar is in 55 landen.