Voor klanten van Delhaize in België zijn de VitaMinis een bekend fenomeen geworden, nadat de pluchen knuffels vorig jaar een overdonderend succes waren. Dit jaar keren ze terug, maar niet enkel in België zijn ze een succes.
Tientallen miljoenen
Vorig jaar gingen er bij Delhaize 1,6 miljoen knuffels over de toonbank, naast nog eens 400.000 stickeralbums en 50 miljoen zakjes met stickers en kaarten. Delhaize twijfelde er dus niet aan om ook dit jaar met de actie op de proppen te komen.
De VitaMinis zijn echter geen eigendom van Delhaize, maar wel van TCC Global, dat het concept ook in andere landen verkoopt. “Dit is een van onze meest succesvolle producten. Ze zitten in 20 verschillende landen: van Duitsland over Portugal en Italië tot zelfs Zuid-Afrika. Reken maar op tientallen miljoenen stuks. Telkens is er een gezondheidsverhaal aan gekoppeld en moeten ze kinderen aanzetten om meer groenten en fruit te eten”, zegt Philip Cornelissens, verkoopsdirecteur voor België en Luxemburg, aan het Nieuwsblad.
Ook in Nederland zijn ze dit jaar te verkrijgen. Daar is het Lidl dat de VitaMinis aanbiedt, tot spijt van Delhaize in België. “Dat hebben we gezien”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. “Jammer. Maar de firma die de rechten over de actie heeft, beloofde ons dat er geen knuffels de grens over zullen steken. We hebben exclusiviteit voor België.”
Ideale mix voor geslaagde campagne
Het succes van de VitaMinis is volgens Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur bij RetailDetail, geen toeval. “Ze vormen de ideale mix voor een geslaagde campagne: kinderen en gezondheid. Daar zijn consumenten de dag van vandaag mee bezig. Iedereen zoekt gezondere producten en wil ook de kinderen die gezonde levenswijze oplepelen.”
Dat de VitaMinis in België en Nederland op hetzelfde moment te vinden zijn, heeft dan weer te maken met een gat in de kalender, tussen de feestdagen en de volgende grote feestdag. “Na de feestdagen zijn de portefeuilles van de klanten wat leger en is er ook – los van Valentijn – niet direct een groot momentum om klanten te lokken. Deze is er een goeie voor. Het zal zeker opbrengen. Al moet je er ook wel zuinig op zijn. Pak je er te veel mee uit, dan zijn de klanten die VitaMinis op een dag beu. Eén keer op een jaar is meer dan genoeg”, aldus Van Rompaey.