Zodra supermarktklanten hun boodschappenlijstje hebben afgewerkt, begeven ze zich naar de kassa. Daar wacht hen nog een extra aanbod voor impulsaankopen. Is dat wel zo gezond? Supermarktuitbaters relativeren.
Slaat ‘gezond’ aan?
“Net omdat de focus er op impulsaankopen ligt, wil Lidl ook aan de kassa een assortiment aanbieden dat bij ons DNA past,” zegt Lidl-woordvoerster Isabelle Colbrandt. “We hebben het aanbod recent dan ook uitgebreid met gezonde snacks. Naast kauwgum, chocolade en snoep treft de klant aan de kassa bij Lidl dus eerst gezonde snacks aan: een notenmix, moerbessen, goji-bessen e.d. in snackformaat.”
De eerste resultaten zijn heel positief, laat Lidl enthousiast weten. Gezond slaat blijkbaar aan. Wel vragen we ons af wat de centrales van de andere enseignes bezielt om zo spaarzaam te zijn met commentaar. We vroegen Carrefour, Delhaize en Albert Heijn om enige duiding en toelichting bij hun strategie aan de check-out (wat ons toch allerminst gevoelige materie leek), maar Carrefour en Delhaize wilden geen uitspraken doen, en Albert Heijn gaf niet thuis.
Verantwoordelijkheid
“Een algemene trend naar ‘gezond’ is er zeker,” erkent Luc Bormans, winkeluitbater van de AD Delhaize in Namur, “maar specifieke druk aan de check-out is er niet. Aan de kassa gaat het immers om impulsaankopen: wie plots zin heeft in iets lekkers, denkt niet meteen aan zijn gezondheid. Suiker, gluten, zout… het houdt de consument wel degelijk bezig, maar niet per se aan de check-out.”
Er is meer vraag naar producten zonder suiker of gluten… ook in de rayons, beseft Serge Van Meensel, uitbater van twee Spar Colruyt-winkels, en de leveranciers leveren die dus. “In mijn winkel in Louvain-la-Neuve – met 90% studenten als cliënteel – is die vraag uitgesprokener dan in Gembloux, met een wat ouder publiek. Mensen die een dieet volgen, zijn aandachtig en stellen vragen over allergenen en dergelijke.”
Als winkelier heb je een stuk verantwoordelijkheid om te waken over wat je aanbiedt, vindt Werner Verhoeven, die de Carrefour Easy in Battel (Mechelen) uitbaat. “De keuze blijft bij de consument, maar we moeten wel voldoende gezonde alternatieven bieden. Het is dubbel: als je topper aan de check-out de Côte d’Or-bouchée is, laat hem dan maar eens weg…”
Keuzes maken
“Het mag er vooral niet te druk worden,” vindt Jean-Paul Fraeyman van de Albert Heijn in Roeselare. “Op de duur is alles immers impuls en dan valt niets meer op. Als je de consument overprikkelt, werkt het niet meer. Je moet keuzes maken en het belangrijkste in the picture zetten om impulsaankopen te kunnen triggeren.”
Driewekelijks gebeuren op initiatief van de Albert Heijn-centrales in Antwerpen en Zaandam aanpassingen in het kassa-assortiment. “Nieuwe producten komen erin (bijvoorbeeld nieuwe notenmixen), en wel ook seizoensgebonden items, zoals binnenkort rond Pasen. Het ene item vervangt een ander, want er komen geen meters bij.”