De verkoop bij gespecialiseerde voedingswinkels is het voorbije anderhalf jaar bijna constant gedaald in België. Het voorbije jaar daalde de verkoop met 5,4% en in de laatste twintig jaar gaat het zelfs over een terugval van 40%.
Verschuiving naar supermarkten
Die dalende verkoop is het gevolg van een aantal factoren. Om te beginnen zijn er gewoon minder speciaalzaken, maar langs de andere kant staat de verkoop in de overgebleven winkels ook steeds meer onder druk. “We zien op alle domeinen een verschuiving naar de supermarkten, en dan vooral de buurtsupermarkten”, zegt Luc Ardies, retailexpert bij ondernemersorganisatie Unizo. Die trend wordt ook onderschreven door handelaars die enkele jaren geleden de concurrentie kregen van een buurtsupermarkt.
“Dat kostte me zeker 20 procent omzet. Ik verkocht niet minder vlees, maar wel minder groenten, fruit en conserven”, zegt een slager over de opening van een vestiging van buurtwinkelketen OKay ongeveer 5 jaar geleden.
Minder winkelbezoeken
Bovendien gaat de Belg steeds minder naar de winkel. Een twintigtal jaar geleden bezocht een Belgisch gezin nog 200 keer per jaar de winkel. Momenteel is dat gedaald naar 154 bezoeken en die trend blijft zich doorzetten. Dat komt omdat consumenten steeds vaker naar de supermarkt trekken, waar ze dan in één keer al hun boodschappen doen. Zo bleek vorige maand dat de Belgische consument voor het eerst meer dan de helft van zijn brood bij de supermarkt koopt.
Volgens Unizo zal de daling zich blijven doorzetten, maar gaat het wel vaak over een natuurlijke sanering. “Op individueel niveau zijn dat meestal geen familiedrama’s. De zaakvoerder heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en vindt geen overnemer. Zo heb je een natuurlijke sanering, die heel geleidelijk plaatsvindt”, aldus Ardies. Hij verwacht dan ook dat de betere handelaar nog steeds zijn plaats zal hebben in het retaillandschap.