Het betaalmoment aan de kassa blijft het belangrijkste pijnpunt in de supermarkt. Heel wat foodretailers testen daarom smartphoneapps waarmee shoppers makkelijk kunnen scannen én betalen. Wordt de kassa uiteindelijk overbodig?
Naadloos koopproces
Het lijkt erop dat de aankondiging van het kassaloze winkelconcept Amazon Go enkele retailers heeft wakker geschud. Het vooruitzicht dat je de supermarkt zomaar kan uitlopen, klinkt erg aanlokkelijk. Files aan de check-out zijn zowat de grootste ergernis voor shoppers, en betalen is nooit leuk. Oplossingen die een naadloos aankoopproces mogelijk maken, verbeteren de klantervaring en de productiviteit in de winkel. Maar de gangbare zelfscanoplossingen zijn nog lang niet naadloos.
In twee Parijse winkels test Monoprix momenteel de app Monop’Easy: die maakte het voor shoppers mogelijk om met de smartphone zelf barcodes te scannen en zo producten aan hun boodschappenmandje toe te voegen. Wanneer de aankopen zijn afgerond, volstaat het om op de knop ‘betalen’ te drukken. De gegevens van de bankkaart dienen vooraf in de app te worden toegevoegd. Zo hoeven klanten dus niet meer langs de kassa, al zijn controles aan de uitgang wel voorzien.
Monop’Easy werd ontwikkeld voor de gemakswinkels Monop’ en Monop’Daily. In grotere supermarkten heeft Monoprix al een tijdje een andere oplossing voor klanten die met hun boodschappen niet door de stad willen of kunnen zeulen: Shop&Go. Shoppers kunnen hun karretje gewoon in de winkel achterlaten en aan huis laten bezorgen, waar dan ook de betaling plaatsvindt. Een service die recent ook een inspiratiebron is gebleken voor Carrefour Belgium.
Is de tijd rijp?
Ook het Britse Sainsbury’s test een mobiele app, in een winkel in het Londense treinstation Euston. De werking is in grote lijnen dezelfde: klanten scannen producten met hun smartphone, betalen automatisch en kunnen de winkel verlaten zonder langs de check-out te passeren. De retailer wil de test met de ‘SmartShop’ app uitbreiden naar een vijftigtal winkels later dit jaar.
Aan de overzijde van de grote plas doet Walmart het met z’n ‘Scan & Go’ app. Die wordt sinds dit voorjaar getest in een beperkt aantal winkels. Hetzelfde verhaal: shoppers scannen hun boodschappen met de smartphone en betalen via de app. Een medewerker controleert aan de uitgang wel even de rekening. Dichter bij huis zat er ook een zelfscanfunctie in de Appie app van Albert Heijn. Die is tijdelijk verhuisd naar de aparte app ‘AH Zelfscannen’ in afwachting van een nieuwe versie.
Timing is alles: enkele jaren geleden al pionierde Carrefour Belgium met de SmartScan app, die grotendeels dezelfde functionaliteit had – maar nog geen geïntegreerde betaling. Die app kreeg sindsdien echter geen update. Toen was de tijd er nog niet rijp voor, nu misschien wel. De meeste shoppers hebben intussen smartphones en raken vertrouwd met mobiele betaalapps. Vanuit hun ervaring met zelfscan weten retailers het frauderisico beter in te schatten. Maar op die écht naadloze ‘just walk out’ winkelervaring van Amazon Go blijft het nog wachten…