Oude afspraken verduidelijkt
Reclame mag ook niet meer in arbeidslokalen (met uitzondering van kantines en restaurants) en gezondheids- en sociale instellingen. Voorts mag er op de openbare weg geen alcohol meer worden weggeven of verkocht tegen een symbolische prijs. De meeste afspraken in het convenant dateren al van 2005, maar werden nu nauwkeuriger omschreven en geactualiseerd.
Het convenant werd ondertekend door de producenten van alcoholhoudende dranken, de horeca-uitbaters en consumentenorganisaties Oivo en Test-Aankoop. De bedoeling is dat de tekst de komende maanden bindend wordt gemaakt via een koninklijk besluit wordt gegoten.
Het toezicht op het convenant werd toegekend aan de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. Die zal bij wijze van sanctie ook kunnen bepalen dat een overtreder van het convenant gedurende twaalf maanden al zijn reclames voor de start van de campagne moet voorleggen.
Jongeren beschermen tegen de drankduivel
Bedoeling van de nieuwe regels is het vermijden dat jongeren worden aangezet tot overmatig alcoholgebruik. Volgens de gezondheidsenquête van 2008 gaf 12% van de 15- tot 24-jarigen toe zich geregeld over te geven aan zwaar drinken met de bedoeling dronken te worden.
De beperking in het reclamegebruik voor alcoholische dranken is overigens geen Belgisch unicum. In Nederland hebben zes jongerenzenders eveneens een verbod gekregen om reclame te maken voor alcoholhoudende dranken.