RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Tijd verkopen” is de roeping van Alvo-supermarkt DB Center in Beernem

icon
Food5 juli, 2019

Al sinds dertig jaar baten twee opeenvolgende generaties van het geslacht Debaene een supermarkt uit in Beernem, steeds op exact dezelfde plaats. “Wat hier goed werkt, zal niet noodzakelijk elders even succesvol zijn,” relativeert John Debaene. “Wij doen ons ding.”

 

Gedurfd risico

Vader en moeder Debaene zijn in 1968 als jonggetrouwd stel begonnen met een piepklein voedingswinkeltje vooraan in hun woonhuis, iets verderop van waar nu de supermarkt is. “Zo ging dat toen, hé. Die start is intussen dus zelfs vijftig jaar geleden, maar onze ouders stonden niet te springen om dat vorig jaar te gaan vieren. Vandaag zijn ze niet meer actief in de zaak; ze hebben het goed kunnen loslaten, al komen ze nog geregeld eens langs.”
 

Oudste zoon John (1971) spreekt mede in naam van zijn twee broers, Luc (1972) en Stefaan (1974), met wie hij samen Alvo DB Center runt. De echte (door)start is dus dertig jaar terug gebeurd, met de verbouwing in 1988, van 60 m² naar 1000 m². “Dat was een forse investering. Het is stapsgewijs gegaan. Onze ondernemende vader zocht uitbreiding en vond die in een stuk bos dat te koop kwam. Als jonge gasten werden we aan het ontbijt en tijdens het werk, als we in de winkel hielpen, bij de plannen betrokken.”
 

Leningen waren in die jaren enorm duur en dus was de uitbreiding een gedurfd risico. “Er zijn wel studies gedaan naar de haalbaarheid en de mogelijkheden, maar toch,” zegt John. En kijk: in het eerste jaar was het er meteen boenk op. “We scoorden boven de verwachtingen en we waren dus redelijk snel uit de zorgen. Stelselmatig zijn we dan verder gegroeid. Vooral in vers hebben we meteen het verschil gemaakt, met een bedieningstoog van twintig meter, wat voor die tijd een enorme eye-catcher was.”

 

Versspecialist

In de wijde omtrek van Beernem is Alvo DB Center gekend om zijn verskwaliteit: van fruit en groenten, kaas en charcuterie, over vers vlees, verse vis en traiteur, tot brood en patisserie. Die focus was er dus al in 1988, met die twintig meter bedieningstoog, maar vandaag is dat meer dan ooit het geval: het totale versaanbod in zelfbediening is mee gegroeid en beslaat intussen maar liefst 120 meter koeltoonbank.
 

Een Alvo was DB Center in 1988 nog niet. “De aankoopgroepering Noord & Zuid in Brugge was een beetje wat Alvo voor het Antwerpse was; later zijn ze trouwens samengegaan. Zo zijn we bij Alvo terechtgekomen, op zoek naar de beste condities voor de nationale merken, terwijl je als winkelier toch je zelfstandigheid behoudt,” vertelt John. “Die vrijheid bij Alvo hebben wij altijd als een grote troef ervaren. Je kunt er je eigen sterktes volop uitspelen.”

 

Maaltijdoplossingen

Zo’n vijftien jaar na de ‘officiële’ start van de supermarkt (1988) vond in 2004 opnieuw een remodelling plaats, deze keer inclusief drankencenter naast de supermarkt, met een tearoom-restaurant ertussenin. “Stefaan, onze jongste, is kok geworden. Na afstuderen wist hij meteen wat te doen. We zagen al heel vroeg de mogelijkheden van die combinatie. Je gebruikt de knowhow van de supermarkt inzake traiteur, maaltijdoplossingen en desserten richting het restaurant, en omgekeerd. Een kwalitatieve win-win, gewoon!”
 

De centraal aangestuurde keuken gaf de hele business een boost. “Avant la lettre, zeg je? Ik noem het gezond boerenverstand! De locatie was er en de kennis ook om restaurantkwaliteit in de supermarkt aan te bieden. Nu, twintig jaar later, zie je gelijkaardige formules links en rechts opduiken, over de enseignes heen. Er zijn geen geheimen, hé. Als je beleving in de winkel wil, met kwaliteit op koksniveau, ligt het idee voor de hand. Mensen nemen graag afwisselende, lekkere en gezonde maaltijdoplossingen mee naar huis. Inspelen op wat het cliënteel verwacht, werkte toen en nog steeds. Commercieel is het de nagel op de kop.”

 

Onder één dak

De drankencenter is bij een volgende aanpassing (2013) mee in de supermarkt opgenomen. Het restaurant werd uit het midden weggehaald en op de hoek ondergebracht. Vandaag is de totale netto verkoopoppervlakte van de winkel 2450 m², waardoor DB Center een van de grootste Alvo’s is. Recent ging de aandacht vooral naar de aankleding en het creëren van sfeer. “We volgen de evoluties in de markt, hé,” aldus John.
 

In het midden kom je via een centrale draaideur eerst in de bakkerij en de food on the go, en vervolgens via de afdelingen vis en traiteur bij de beenhouwerij. Als je door Alvo DB Center wandelt, krijg je de indruk van de ene speciaalzaak naar de andere te wandelen, zij het onder één dak. De verkoop van A-merkproducten uit de rekken is duidelijk ondergeschikt aan de rol van versspecialist, die DB Center wil spelen. Het atelier, waar medewerkers aan bereidingen bezig zijn, is opengewerkt, zodat de klant hen aan het werk kan zien.
 

Volgens John maakt vakkennis en voeling met de consument het verschil. “We onderscheiden ons daarmee. Zo geloven we sterk in producten uit de eigen regio, waar je de eenheidsworst in de markt mee kunt tegengaan. Ons motto is: maak keuzes, doe je eigen ding en excelleer daarin. Bij Alvo kan dat perfect. Wij zijn niet zomaar aankopers/verkopers. Het rendement zit niet in laden en lossen. Wij willen aanvoelen wat de consument van ons verwacht, en daarop inspelen. Dàt is winkelvoeren voor ons.”

 

“Onze taak? Tijd verkopen!”

John Debaene, de oudste van de drie broers Debaene die Alvo DB Center in Beernem runnen, hanteert een krachtige boutade om te omschrijven wat het businessmodel van de supermarkt is: “Onze taak is de mensen tijd te verkopen, in de vorm van kwalitatieve producten voor zij die tijd hebben om met ingrediënten als vers vlees en fruit en groenten zelf aan de slag te gaan in de keuken, of anders maaltijdoplossingen om mee te nemen. Let wel: het kan perfect om dezelfde mensen gaan, die de ene keer wel tijd hebben om zelf te kokerellen, en de andere keer niet. Die dienst heeft de voorbije twintig jaar altijd dubbele cijfers gescoord. Zelfs nu nog scoren we +20% in traiteur en maaltijdoplossingen. Oké, een beetje ten koste van vers vlees, maar dat is een algemene trend. Bij ons ligt de lat hoger dan alleen stoofvlees of vol au vent. We gaan voor restaurantkwaliteit: eendenborstfilet, zalm of kabeljauwhaasje met een korstje… We tonen dat we een chef-kok in huis hebben!” Het restaurant is in zelfbediening, zij het culinair een trapje hoger dan de Ikea’s en de Lunch Gardens van deze wereld.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 mei, 2025
    Inkoopalliantie van Colruyt en Superunie benoemt algemeen directeur

    Vasco International Trading, de inkoopalliantie van Colruyt Group, Superunie en Coop Group, heeft Ewa Jankowiak benoemd tot algemeen directeur. De Poolse komt over van Danone.

  • Het distributiecentrum voor e-commerce dat Delhaize in 2025 opende in Vorst
    icon
    Food12 mei, 2025
    Delhaize lanceert aanval op Collect&Go vanuit nieuw DC

    Met een nieuw distributiecentrum voor e-commerce wil Delhaize marktleider worden in het afhalen van online bestellingen. Ook franchisenemers kunnen deze dienst nu aanbieden.

  • icon
    Food12 mei, 2025
    MyPrice-opvolger Prixy sluit in Opwijk en Deurne

    Na drie pogingen gooit de Russische discounter Mere/MyPrice/Prixy de handdoek in de ring. De twee winkels, in Opwijk en Deurne, sluiten op 17 mei de deuren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN