De Brits-Nederlandse voedingsgigant Unilever neemt de ambitieuze producent van vleesvervangers De Vegetarische Slager over. De doelstelling is niet min: ervoor zorgen dat plantaardig vlees over dertig jaar de standaard is, zegt Vegetarische Slager-oprichter Jaap Korteweg.
Grootste ter wereld worden
Tegenover het gigantische Unilever is het Utrechtse bedrijf maar een klein duimpje, al groeide De Vegetarische Slager in elf jaar al wel naar 4000 verkooppunten in zeventien landen. De samenwerking moet echter resulteren in veel meer: Korteweg wil de grootste slager ter wereld worden, dus ook groter dan alle vleesverkopers. Bij Unilever zit hij daarvoor aan het juiste adres: dat voert uit naar 190 landen, bijna alle landen ter wereld dus.
Korteweg, nochtans zelf boer, richtte zijn bedrijf in 2007 op met de bedoeling om vleesloos vlees de wereld te doen veroveren. Voorlopig bestaat zijn imperium uit een hoofdkwartier in Utrecht, een restaurant in Den Haag en een fabriek in Breda: alle negentig werknemers maken mee de overstap naar Unilever.
Verrassend, of net niet?
De keuze voor Unilever valt niet bij iedereen in goede aarde: het bedrijf maakte onlangs een koerswijziging weg van duurzaamheid, waarbij de nieuwe CEO Alan Jope meer moest luisteren naar de aandeelhouders teneinde niet weer een vijandelijk bod zoals dat van Kraft te moeten slikken.
Toch is de overname geen donderslag bij heldere hemel: Unilever en De Vegetarische Slager werken al twee jaar samen, want die laatste produceert de vegetarische ‘gehacktballetjes’ in pinda- en tomatensaus die Unilever onder het merk Unox commercialiseert. De multinational heeft overigens sowieso al 700 vleesvrije producten in zijn gamma. Ook voor een andere grote vleessnackproducent, Mora, produceert De Vegetarische Slager trouwens al vegetarische bitterballen en kroketten. Meer dan een jaar geleden betoogde foodkenner Lucien Joppen al op deze site dat grote spelers zich mengen in de groeimarkt van de plantaardige voeding.