Vandemoortele neemt de Europese margarine- en spreadsdivisie van de Amerikaanse agroreus Bunge over. Die is vooral actief in Centraal-Europa en Scandinavië onder merknamen als Deli Reform, Goldquell en Sonja.
Geografisch complementair
De Belgische voedingsgroep breidt haar activiteiten in plantaardige voeding fors uit. De deal, die onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten in 2026 wordt afgerond, past in de bredere ambities van Vandemoortele om uit te groeien tot een toonaangevende speler in plantaardige voeding. Financiële details blijven vertrouwelijk, maar de overgenomen activiteiten zijn goed voor een jaaromzet van meer dan 450 miljoen euro.
De overgenomen divisie telt meer dan 800 werknemers en beschikt over productielocaties in Duitsland, Finland en Polen. Het merkportfolio omvat twintig merken, waarmee de Belgische groep zijn reikwijdte uitbreidt naar Centraal-Europa en Scandinavië. “Deze overname biedt een interessante geografische complementariteit”, zegt Yvon Guérin, CEO van Vandemoortele.
Volgens voorzitter Jean Vandemoortele wil het bedrijf koploper zijn in de transitie naar plantaardige voeding – niet enkel in kerncategorieën als margarine en plantaardige oliën, maar ook in groeisegmenten zoals sauzen, vinaigrettes, plantaardige crèmes en plantaardige kaas. De groep boekte in 2023 een omzet van 1,92 miljard euro, het merendeel daarvan (1,2 miljard euro) via de bakkerijdivisie, met diepvriesproducten als croissants, focaccia en donuts. De andere voedingsactiviteiten, waaronder margarines, oliën, mayonaise en vinaigrettes, leverden 762 miljoen euro aan omzet op.