Vandemoortele heeft een sterk jaar achter de rug en plant nieuwe investeringen in zijn fabrieken in België en Italië. Het bedrijf gaat ook opnieuw mayonaise leveren aan supermarkten, waaronder een suikervrije variant.
Recordjaar
Het Gentse bedrijf Vandemoortele boekte afgelopen jaar een recordwinst, schrijft De Tijd. Hoewel de omzet een half procent lager lag dan in 2017, ging de brutobedrijswinst (ebitda) met meer dan 12 procent hoger. De nettowinst steeg zelfs met 41 procent en klokte af op 51 miljoen euro.
Alle activiteiten van het bedrijf gingen erop vooruit. De winstgroei was het grootst (+18 procent) in de afdeling ‘margarines, culinaire oliën en vetten’. Door lagere prijzen van grondstoffen zoals palmolie én besparingen ging de rentabiliteit van de divisie fors omhoog.
De winst in de bakkerijdivisie steeg met ‘slechts’ zes procent, maar in absolute cijfers blijft het de grootste afdeling van Vandemoortele. Ze produceert onder meer diepgevroren bakkerijproducten als croissants, brood en donuts voor supermarkten, bakkers en tankstations. “Een groeiende markt. We zien een verschuiving van echt vers naar ovenvers waarbij producten worden afgebakken zo dicht mogelijk bij de consument”, zegt CEO Jules Noten.
Suikervrij
Noten heeft grote plannen voor de bakkerijdivisie. Enerzijds wil hij de operationele efficiëntie verbeteren en anderzijds de productiecapaciteit verhogen. In de fabriek in Eeklo, waar men onder meer croissants maakt, wordt de productie uitgebreid. En in Italië komt er een nieuwe productielijn voor focaccia met groenten.
Vandemoortele wil – na 15 jaar afwezigheid – ook opnieuw mayonaise verkopen in de supermarkten. Het bedrijf voorziet voor dit jaar een grote marketingbudget om de Vandemoortele-mayonaise te promoten. “We leveren onze mayonaise al sinds jaar en dag aan frituristen, en keren nu na 15 jaar terug naar de supermarkt met een suikervrije variant”, besluit Noten.