De grenzen tussen retail en horeca vervagen: nu opent zelfs een hotelketen winkels. De eerste Van der Valk Versmarkt opende in januari 2015 in het Nederlandse Voorschoten en anderhalf jaar later spreekt het bedrijf over een verdere uitrol.
Verzameling speciaalzaken
Van der Valk Versmarkten worden in de toekomst bij alle hotelvestigingen uitgerold, vernemen we. Van der Valk wordt dan een optelsom van een hotel met restaurant plus versretail en horeca, ofwel: blurring 2.0. Door de gezamenlijke inkoop voor de hotels, restaurants en versmarkten kan Van der Valk Versmarkt bovendien bijzondere producten aanbieden van horecakwaliteit tegen scherpe prijzen die concurreren met bestaande supermarkten.
Wat zijn de ervaringen met het concept sinds de opening? “Wij zijn een goede weg ingeslagen met het neerzetten van de versmarkt als nieuw concept. Vanuit de reacties zowel van de klant als van bedrijven in de branche kunnen wij tevreden zijn met wat wij nu bereikt hebben”, stelt marketingmedewerker Susanne Verseveldt.
Het concept positioneert zich als een verzameling speciaalzaken op een winkellocatie: “De Versmarkt geeft aandacht aan beleving, de herkomst van het voedsel en het verhaal erachter. Vraag bij ons op een afdeling naar het verhaal achter een product. Wanneer een van de medewerkers dit vertelt, gaat het product meteen leven bij de consument.”
Proeflokaal en restaurant
De Versmarkt in Voorschoten opent na de zomer een proeflokaal en restaurant. De uitbreiding van 200 m² krijgt een eigen concept waar koks complete maaltijden bereiden voor directe consumptie en om me te nemen. Verseveldt: “De plannen hiervoor ontstonden al tijdens de eerste uitwerkingen van het huidige concept. Wij hebben dit echter in fases moeten uitvoeren omdat de voormalige slagerij nog moest worden gesloopt op deze locatie. In het afgelopen jaar bleek dat een ruimte voor het nuttigen van een hapje en een drankje aansluit bij ons concept. We hebben regelmatig klanten die van verder weg naar ons komen rijden. Bovendien: zien, proeven, eten en beleven doet kopen.”
Ook de opening op zondag vanaf deze maand is ingegeven door de behoefte bij de klanten. “Denk bijvoorbeeld aan de klant die spontaan besluit om te gaan barbecueën en daarvoor versproducten wil inkopen.” Die klant van Van der Valk Versmarkt is divers: van jong tot oud, van alleenstaand tot gezinnen. Het klantenbestand is in dertig, veertig jaar opgebouwd vanuit de voormalige slagerij De Valk en wijnhandel De Gouden Leeuw.
Prijs en service
De klantwensen zijn eveneens divers: er komen kopers specifiek voor laaggeprijsde artikelen, maar ook klanten die juist extra service en advies zoeken. ”Naast het aanbieden van een hoge kwaliteit vers willen wij met scherpe acties prijstechnisch concurreren met de supermarkt”, aldus Verseveldt. “Tegelijkertijd is klantvriendelijkheid zeer belangrijk, evenals het verlenen van service. De klant is gemotiveerd om te kopen op aanbiedingen en op producten die wij extra uitlichten in de winkel, via Facebook of onze nieuwsbrief.”
De Versmarkt ziet klanten die eenmaal per week of om de twee weken komen en voor een langere periode boodschappen doen. Ook zijn er klanten die meerdere malen per week langs komen voor dagelijkse versboodschappen.
Straks ook online
Wanneer krijgt de klant de mogelijkheid tot online bestellen? Verseveldt: “Inmiddels zijn wij al geruime tijd bezig met het uitleveren van onze productenscala via ons eigen distributiekanaal aan al onze hotels. Wij gaan dit de komende periode verder uitbouwen. Daarna gaan wij ons richten op de online bestelfaciliteiten voor particulieren”.
De service die de Versmarkt de klanten biedt, zit naast extra aandacht voor het product in het persoonlijk bedienen van de klant. “Dit is bij de huidige supermarkten steeds meer verloren gegaan. Wij zien de waarde van het klantcontact. Dit brengt voor ons ook meer inzichtelijk hoe de klant denkt en welke vragen er spelen. Hier kunnen wij ook weer op voortborduren.” Ook de klantenkaart is een van de serviceaspecten waarmee Van der Valk tevens een grote database van klanten opbouwt.