Bonden “enorm ontgoocheld”
De open brief met het ultimatum kwam er vrijdag, nadat een zoveelste vergadering over de op til zijnde herstructurering bij Delhaize België de avond voordien op niets was uitgedraaid.
“Ondanks ons herhaaldelijk en legitiem aandringen om eindelijk een aangepast voorstel van het plan te krijgen, is er geen enkele constructieve vooruitgang geboekt”, schrijven BBTK, LBC-NVK en hun Franstalige tegenhangers SETCA en CNE. “Het document van de directie donderdag telde slechts twee pagina’s, die op geen enkele manier aan onze verwachtingen tegemoet kwamen.”
Volgens de bonden is er “nog altijd geen deftig commercieel plan tot stand gekomen, ondanks onze talrijke oproepen hieromtrent. Enige zekerheid: Delhaize zal een nieuwe prijzenoorlog voeren en het zijn de werknemers die hier opnieuw voor zullen opdraaien.”
“Directie zaait verdeeldheid”
Tegelijk verwijten de bonden de directie “verdeeldheid te zaaien onder de werknemers”, niet alleen tussen arbeiders en bedienden maar ook tussen de oudere en de nieuwe werknemers aangeworven na de herstructurering: “de directie voorziet immers om deze laatsten aan dumpingprijzen te kunnen aanwerven”, zeggen de bonden.
“De bal ligt in de kamp van de directie: wij verwachten tegen de vergadering van 21/11 een duidelijk en gedetailleerd voorstel, dat aan onze eisen eindelijk tegemoetkomt. Als vakbonden, als werknemers, nemen wij onze verantwoordelijkheden op en gaan wij aan de onderhandelingstafel zitten, maar niet tegen gelijk welke prijs”, besluit de brief.
Wat er zal gebeuren indien hun naar eigen zeggen “ultieme oproep tot rede” een maat voor niets is, vertellen ze er echter niet bij.
Nog altijd lege rekken
De bonden weten maar al te goed hoe ze Delhaize pijn kunnen doen. Vier weken na de staking in de distributiecentra zijn er nog altijd grote gaten in de rekken van menige Delhaize, zo blijkt.
“Sommige winkels zitten al aan 95% van hun stock, maar bij andere zijn de tekorten inderdaad nog groot”, geeft woordvoerder Roel Dekelver toe in Het Nieuwsblad. “Die krijgen we niet meteen weggewerkt omdat de achterstand te groot is. De distributiecentra lagen door de acties vier dagen stil. Dat is veel als je weet dat er elke dag 600 vrachtwagens vertrekken. Bovendien zitten we ook nog eens in de eindejaarsperiode, waardoor het sowieso al drukker is.”
En dus zit er vooralsnog weinig anders op dan de klanten vragen om begrip te hebben. “We krijgen klachten binnen, ja. Het zorgt voor de nodige imago- en financiële schade. Maar hoe groot die is, communiceren we liever niet”, aldus nog Dekelver.