Winkels zijn allemaal open
Delhaize kondigde op 10 juni een grote reorganisatie van haar Belgische vestigingen aan. Veertien niet-rendabele eigen winkels worden gesloten. Voorts staan 2.500 banen op de tocht. Zowel in de getroffen winkels als op de hoofdzetel wordt het mes in het personeelsbestand gezet.
De eerste dagen leidde die aankondiging tot een reeks spontane acties en het blokkeren van de toegang tot winkels. Woensdag protesteerden de vakbonden voor de hoofdzetel van het bedrijf, donderdag legden de werknemers van het drankendepot in Ninove het werk neer.
Strubbelige communicatie
Nieuwe acties zijn evenwel niet gepland, “tenzij de directie de stommiteiten blijft opstapelen”, liet ABVV-secretaris Jan De Weghe verstaan. Hij verwijst hierbij naar een tussenkomst van de nieuwe topman van Delhaize België, Denis Knoops, die bij een bezoek aan een Delhaize in Charleroi waar actie werd gevoerd de werkwilligen ‘de echte Delhaiziens’ noemde en vervolgens afwezig bleef op de eerste ondernemingsraad na de bekendmaking van de reorganisatieplannen.
Een communicatiefout zette alvast opnieuw kwaad bloed. Zo kregen de 15.000 personeelsleden van Delhaize België een brief met daarin het nummer van een hulplijn voor psychologische bijstand. Alleen was dit nummer foutief: wie het belde, kwam terecht bij deurwaarders die een incassodienst runnen, schrijven De Standaard en het Nieuwsblad.
Besprekingen staan voor zomervakantie
Volgende week zitten directie en bonden nog eens rond de tafel. Dan willen de vertegenwoordigers van de werknemers een antwoord op de vragen die ze woensdag op de ondernemingsraad afgaven. Nadien wordt een vakantieperiode ingelast, na de zomer worden de gesprekken dan hervat.
De bonden denken dat de gesprekken een lange periode in beslag zullen nemen. In een eerste fase hebben ze het recht bijkomende informatie te vragen en alternatieven voor de geplande reorganisatie voor te stellen.