Ze worden steeds menselijker, die robots. Nu worden de robots die in San Francisco als eersten de rol van horecapersoneel overnamen, ook massaal ontslagen.
Van de tientallen geautomatiseerde restaurants die er in de voorbije jaren opdoken, heeft immers zowat de helft de deuren alweer gesloten.
Robots achter het fornuis
In de afgelopen maanden gingen een aantal opvallende horecaondernemingen overkop in San Francisco, thuisstad van technologiemekka Silicon Valley. Niet zozeer mensen als wel robots verloren immers er hun baan: na de opkomst van de eerste generatie robotrestaurants is het nu al de beurt aan een eerste sluitingsgolf, meent Business Insider.
De baai van San Francisco is volgens het magazine, en heel wat technologie-ondernemers met hen, de ideale plaats om te experimenteren met gerobotiseerde winkels en horeca: door de nabijheid van Silicon Valley, vind je er een jong, drukbezet en technologieminnend publiek dat openstaat voor nieuwe concepten. Zeker als die hen toelaten om zonder menselijke tussenkomst goedkoper, sneller en kwalitatief te eten.
Bijgevolg schoten robotrestaurants en al dan niet bemande automaten als paddenstoelen uit de grond. Zo is er Creator, het eerste robot-burgerrestaurant ter wereld: een robot maakt er hamburgers in minder dan vijf minuten klaar. Soortgelijke concepten waren Zume (waar robots pizza’s bakten), CafeX (met een robot-barista) en de Eatsa-automaat (voor gezonde quinoasalades).
Nu al eerste sluitingsgolf
Vandaag zijn echter alweer heel wat van die nieuwkomers van het toneel verdwenen. Eatsa, waar fysieke medewerkers de salades nog wel in de afhaalautomaat zetten, bleek duizenden dollars aan achterstallige huurkosten te hebben en sloot in juli vorig jaar al zijn vestigingen. Vandaag biedt het bedrijf zijn technologie achter de schermen aan, onder meer aan Starbucks.
Nu heeft ook CafeX de deuren gesloten in de binnenstad van San Francisco, alleen twee vestigingen op de regionale luchthavens zijn nog operationeel. Pizzaketen Zume moest deze maand op zijn beurt 400 (menselijke) medewerkers ontslaan om kosten te besparen, terwijl het bedrijf zijn eigen restaurants al in november had gesloten.
Alleen Creator lijkt het nog goed te doen, zo bericht Business Insider. Mogelijk omdat hier de bediening nog wel door mensen van vlees en bloed gebeurt, terwijl de robot alleen achter de schermen actief is? Of is het louter een kwestie van management en ervaren deze robotrestaurants van de eerste generatie vooral onvermijdelijke groeipijnen?