Just Eat Takeaway zoekt een oplossing voor Grubhub, nadat beleggers de maaltijdbezorger flink afstraften. Voor dit jaar rekent de maaltijdkoerier op een tragere groei en pas in 2023 wordt winst verwacht.
Vertraging na coronapiek
Na de piek van de coronapandemie volgt onvermijdelijk een periode van vertraging. Ook Just Eat Takeaway moet het toegeven, nadat concurrent Deliveroo hem al voorging. In het eerste kwartaal van 2022 kreeg Just Eat Takeaway 264 miljoen bestellingen, ongeveer evenveel als in dezelfde periode in 2021. Klanten bestelden voor 7,2 miljard euro aan eten, wat 4% meer was dan een jaar eerder. Dat is vooral te danken aan duurdere en grotere bestellingen, want deze eerste jaarhelft haakte een groter aantal gebruikers af.
“Hoewel de groei in het tweede kwartaal van 2022 een uitdaging zal blijven, wordt verwacht dat de belangrijkste groeifactoren, zoals de gemiddelde maandelijkse bestelfrequentie en terugkerende consumenten, boven het niveau van voor de pandemie en zelfs boven dat van de pandemie zullen blijven”, sust CEO Jitse Groen weliswaar. “Na twee jaar van uitzonderlijke groei, handhaven we hetzelfde hoge niveau van bestellingen als tijdens de Covid-beperkingen.”
Aandeelhouders boos om skireis
Het blijkt niet genoeg om de aandeelhouders gerust te stellen, want de beurswaarde van het bedrijf is ondertussen gekelderd tot 5,6 miljard euro. Dat is minder dan de 6,4 miljard euro die Groen in 2020, midden in de coronapandemie, betaalde voor de Amerikaanse sectorgenoot Grubhub. Precies daar knelt het schoentje. De overname moest de doorbraak op de Noord-Amerikaanse markt gaan betekenen, maar levert de maaltijdbezorger vooral kopzorgen op.
De topman moest zich gaan verdedigen bij ontevreden aandeelhouders in New York, maar dat Just Eat Takeaway net daarvoor nog 5.400 medewerkers trakteerde op een skireis van 15 miljoen euro was de klap op de vuurpijl. Groen ziet zich genoodzaakt nu al aan te kondigen dat hij actief op zoek gaat naar een strategische partner “en/of de gedeeltelijke of volledige verkoop van Grubhub” onderzoekt.
Verder neemt het bedrijf zich vooral voor de winstgevendheid te verbeteren. De omzet per order moet hoger, de koerierskosten en de operationele kosten lager. Pas in 2023 verwacht het bedrijf weliswaar een positieve brutowinst te bereiken. Dit jaar zal de marge naar verwachting uitkomen tussen de 0,5% en 0,7% verlies op de bruto-omzet.