Na vier jaar onderzoek presenteert Unox een rookworst zonder vlees. Op de wereldwijde Dag van de Vegetariër lanceert ook Mora vegetarische varianten van hun bitterballen en kroketten.
“Nauwelijks van echt te onderscheiden”
“Nauwelijks van echt te onderscheiden”, dat is de rode draad in de vegetarische productlanceringen van Mora en Unox. In samenwerking met De Vegetarische Slager heeft Mora haar kroketten en bitterballen vleesvrij gemaakt, maar de snackproducent hamert er wel op dat het “de ultieme benadering van een draadjesvleeskroket”. “Je merkt het verschil vrijwel niet”, zo klinkt het. Vanaf begin volgend jaar zijn de eerste vegetarische Mora-producten in de supermarkten, bedrijfskantines, cafetaria’s en horecagelegenheden te vinden. Op dit moment gaat het om de kroket, bitterbal en ook de Kipkorn van het merk. Er volgen weliswaar nog meer gezamenlijke vegetarische snacks met De Vegetarische Slager.
Minder vlees eten is immers helemaal ‘hot’: in Nederland wil twee op drie minder vlees eten en zegt meer dan de helft van de mensen minstens drie dagen per vleesloos te eten, aldus het Voedingscentrum. De markt voor vleesvervangers is er 80 miljoen euro groot en er wordt voor 2019 een omzetstijging van 9% verwacht. Ook in België eten mensen steeds minder vlees: vorig jaar kochten Belgen 28 kilogram vlees per persoon, ongeveer 7 kilo minder dan tien jaar geleden.
Vier jaar ontwikkeling voor vegetarische rookworst
Daarom pikt ook Unox erop in met een eerste vegetarische rookworst. Het kostte de worstendraaier wel langer dan verhoopt: “Eigenlijk hadden we die al vier jaar terug willen introduceren, maar het heeft lang geduurd om de smaak en textuur écht goed te krijgen”, vertelt marketingmanager Thijs Sleddering aan het AD. De rookworst is gemaakt uit plantaardige olie, eiwitten uit erwten en de darm eromheen is vervangen door een zeewierproduct. Veganistisch is de worst niet, aangezien ze wel eieren van kippen bevat. Twee jaar geleden was de R&D-afdeling al met een verkoopbaar alternatief op de proppen gekomen, maar die was voor het merk niet goed genoeg: “De rookworst is zó iconisch. Die moet het origineel echt benaderen.”
De lancering is het startschot voor een volledige productlijn van vleesvervangers bij Unox: in 2019 komen ook knakworstjes, leverpastei en stoofpotjes op de markt. Nu al is er ook tomaten- en groentesoep met vegetarische balletjes. Unox hoopt dat 5% van 22 miljoen rookworsten die het jaarlijks verkoopt, vegetarisch zullen worden. Kers op de taart moeten in de toekomst nog vegetarische knakworstjes worden, een belangrijke categorie voor de merkfabrikant.