Strengere aanpak
Unizo is in haar wiek geschoten omdat de federale overheid hoge boetes wil opleggen als winkeliers fouten maken op hun kassatickets. Uit inspecties blijkt immers dat 4% à 5% van die afrekeningen foutief gebeurt. Daarom komt er nu een strengere aanpak: wordt bij een controle vastgesteld dat hoogstens 1% van de prijzen op het kassaticket afwijkt van die op het schap, krijgen de winkeliers een waarschuwing.
Gaat het om 1% tot 10% aan fouten, volgt een minnelijke schikking. Voor zelfstandige winkeliers bedraagt die schikking 500 euro per inbreuk, voor supermarkten die worden uitgebaat door loontrekkenden is dat 1.000 euro per inbreuk. Is meer dan 10% foutief, dan belandt de zaak voor de rechtbank.
“Surrealistisch”
Volgens de kmo-organisatie Unizo zijn dit niets anders dan monsterboetes. De belangenvereniging bestempelt ze ook als wereldvreemd: “De winkeliers en het personeel moeten dagelijks nog voor de winkel open is niet minder dan 200 prijzen, die door de centrale worden gestuurd, aanpassen aan de kassa en op het schap.” Bovendien blijkt uit eigen onderzoek van Unizo dat de helft van de fouten in het voordeel van de consument speelt.
De kmo-organisatie wil nu dat minister Vande Lanotte de impact van zijn beslissing op het terrein ondervindt. Ze wil hem zelf aan de kassa zetten om zo meer begrip voor de handelaar te krijgen.