Unilever overweegt de verkoop van verschillende Nederlandse merken, waaronder Unox en Conimex. De producent wil zich alleen nog op zijn allergrootste merken concentreren.
Andere merken volgen
Unilever heeft aan ABN Amro gevraagd om de verkoop van aantal van zijn Nederlandse voedingsmerken te onderzoeken, waaronder de bekende Unox-soepen en Conimex-kruiden. Dat meldt Reuters op basis van drie anonieme betrokkenen. Ondanks hun historische waarde zouden ze niet tot de kernactiviteiten van Unilever behoren. De merken in kwestie zijn nochtans goed voor veertig miljoen euro winst.
CEO Hein Schumacher wil zich echter toespitsen op zijn dertig sterkste merken. Zeker in Europa is het de bedoeling de activiteiten te stroomlijnen. Na een herstructurering en de geplande verkoop van de ijsjesafdeling, zouden ook andere kleinere voedselmerken hetzelfde lot wachten.
Een van de redenen waarom vorige CEO Alan Jope moest vertrekken, was de kritiek dat de groep te groot was geworden en dat stermerken zoals Knorr en Dove daardoor niet voldoende ruimte kregen om te groeien. Ondertussen gaan stemmen op om zelfs de voedsel- en drogisterij-activiteiten van elkaar te scheiden.