Unilever heeft de Nederlandse merken Unox en Zwan definitief afgestoten. Hun soepen en worsten komen nu in handen van de Zwanenberg Food Group.
Een “moeilijke beslissing”
De verkoop is onderdeel van een bredere herstructurering: Unilever richt zich steeds meer op minder, maar grotere merken, en wil zich ontwikkelen in segmenten zoals kleine maaltijden en sauzen. Unox-noedels en Cup-a-Soup blijven daarom wél onder Unilever vallen. Volgens CEO Heike Schipper was het afscheid van Unox een “moeilijke beslissing”, aldus de NOS, mede door de verbondenheid van het merk met enkele Nederlandse tradities.
Bij Zwanenberg Food Group komt Unox weliswaar in bekende handen: in 2017 verkocht Unilever de fabriek in Oss waar de rookworsten en erwtensoepen van Unox werden geproduceerd aan Zwanenberg. De vlees- en soepproducten van Unox en Zwan vereisen volgens de FMCG-reus een gespecialiseerde toeleveringsketen, wat snelle aanpassingen in productiecapaciteit lastig maakt en daardoor niet zou passen bij de toekomststrategie van Unilever. De transactie wordt naar verwachting in de loop van volgend jaar afgerond.
De verkoop van Unox en Zwan volgt daags na de aankondiging dat Unilever ook Conimex, een merk gespecialiseerd in Aziatische gerechten, heeft verkocht aan een Fins voedselbedrijf. Daarnaast onderzoekt het bedrijf al langer een verkoop van zijn ijsmerken, waaronder Magnum, Ola en Ben & Jerry’s, maar tot nu toe is er nog geen koper gevonden voor deze divisie.