Unilever, Carlsberg en Arla Foods gaan de houdbaarheidsdatum aanpassen op enkele van hun producten. De gekende melding ‘ten minste houdbaar tot’ zal uitgebreid worden met de tekst ‘vaak goed na’. Op die manier willen de producenten voorkomen dat consumenten perfect eetbare producten systematisch weggooien.
Verspilling
De toevoeging ‘vaak goed na’ is een gezamenlijk initiatief van de Deense start-up Too Good To Go en een aantal grote voedselproducenten als Unilever, Carlsberg en Arla Foods. Bedoeling is verspilling te voorkomen. Naar schatting een derde van alle voor mensen geproduceerde voedsel ter wereld gaat op een of andere manier verloren. In de geïndustrialiseerde landen is de verspilling het grootst bij de eindconsument.
53% van de consumenten kent het verschil niet tussen ‘ten minste houdbaar tot’ (THT) en ‘te gebruiken tot’ (TGT), zegt Mette Lykke, CEO van Too Good To Go aan Foodnavigator. Nochtans hebben die twee totaal verschillende betekenissen. Een TGT-datum staat enkel op zeer bederfbare producten zoals bijvoorbeeld vlees. Van het eten ervan na de aangegeven datum, kan je dan ook erg ziek worden. Daartegenover staat een THT-datum, die enkel een indicatie inhoudt van de houdbaarheid van het product. Na het verstrijken van de datum, kan de kwaliteit of het uitzicht weliswaar achteruitgaan, maar kan het product vaak wel nog veilig gegeten worden. “Door er ‘vaak goed na’ aan toe te voegen wilden we dat duidelijk maken”, aldus Lykke.
Unilever gaat de nieuwe tekst gebruiken voor 3 nieuwe Knorr mini meals, die deze herfst in Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland op de markt komen. Het voedingsconcern bekijkt ook de mogelijkheden om de tekst in andere landen te implementeren, maar moet wel rekening houden met lokale wettelijke voorschriften.