In een poging om zijn bedrijfsstructuur te vereenvoudigen laat het Brits-Nederlandse concern Unilever zijn tweeledige identiteit achter zich. Het bedrijf krijgt nu een puur Brits profiel.
Flexibiliteit
Volgens De Telegraaf wil het levens- en wasmiddelenconcern met de stap de flexibiliteit van zijn organisatie verbeteren. Aan de beslissing om voor een Britse structuur te kiezen, zou een onderzoek van anderhalf jaar zijn voorafgegaan.
Twee jaar geleden wilde de toenmalige Nederlandse CEO Paul Polman van Unilever een puur Nederlands bedrijf maken, ook al om de structuur te versimpelen. Zijn plannen stootten echter op veel verzet van de Britse aandeelhouders, die dan belasting zouden moeten betalen op de uitgekeerde dividenden van het concern. Door de operatie krijgen Nederlandse aandeelhouders van Unilever nu Britse aandelen in de plaats.
De huidige topman Alan Jope kiest nu voor een Britse structuur. Volgens hem zal die beslissing geen gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en de investeringen van Unilever in Nederland. Momenteel stelt het bedrijf er 2500 mensen tewerk, voornamelijk in de divisie levensmiddelen en snacks.
De complexe bedrijfsstructuur van Unilever is bijna een eeuw oud: in 1929 ging de Nederlandse Margarine Unie samen met de Britse zeepproducent Lever Brothers (bekend van de Sunlight-zeep). Zij wilden op die manier hun concurrentie voor bepaalde grondstoffen beëindigen en integendeel synergievoordelen creëren.