Unilever, eigenaar van ijsmerken als Magnum, gaat zijn advertenties op traditionele en sociale media niet langer richten op kinderen onder de 12 jaar. De maatregel komt er na alarmerende berichten van organisaties als de Wereldgezondsheidsorganisatie (WHO) over obesitas en overgewicht bij kinderen.
Weg met stripfiguren
De Nederlands-Engelse multinational stelt in zijn nieuwe principes over verantwoorde marketing dat het ook zou stoppen met het inhuren van ‘influencers’ en beroemdheden die vooral kinderen onder de 12 jaar aanspreken. Verder wil het bedrijf het gebruik van stripfiguren in reclame aan banden zou leggen, schrijft Reuters. De ijsdivisie van het concern is de eerste tak die deze aanpassingen doorvoert.
Aan de merchandising In de winkels zelf verandert er evenwel niets: de displays met kinderijsjes als Max, Paddle Pop en Twister zullen nog steeds (rijkelijk) aanwezig zijn.
Volgens de laatste cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie hadden in 2016 naar schatting 124 miljoen kinderen en adolescenten te kampen met obesitas. 213 miljoen mensen tussen de 5 en 19 waren te zwaar. In dat kader wijst Unilever er alvast fijntjes op dat het de voorbije vijf jaar al heel wat inspanningen deed om het suikerniveau in kinderijsjes terug te dringen.