Om te vermijden dat producten hun houdbaarheidsdatum te snel overschrijden, kopen shoppers kleinere porties of zoeken ze naar datums die verderaf liggen. Dat ze naar achteraan op het schap reiken, maakt het probleem in de winkel wel alleen maar groter…
Plannen en vooruitzien
Kan de schikking in het schap helpen? “Dat mensen met een lange arm naar achteren in het rek reiken, is onvermijdelijk. ’s Morgens zet je alles netjes op datum en tegen de middag staat het overhoop,” vertellen Luc Govers en Suzy Henderickx van Carrefour Express Merksplas.
De voorraad beperken en zeer geregeld bijvullen is de boodschap. Je wil immers vermijden dat te veel datums dooreen staan of dat er lege plekken ontstaan. Desnoods moet je producten die hun vervaldatum naderen, afgeprijsd aanbieden om ze nog verkocht te krijgen. Niet alle supermarktuitbaters zien daar heil in.
“Wij brengen in de laatste dagen geen afprijsstickers aan,” benadrukt Annick Van Laecke van Spar Aalter. “Onze centrale staat daar niet achter, omdat snelverkoop het versimago schaadt. Promoties doen we wel, om derving op termijn te voorkomen. We nemen sowieso nooit grote risico’s met onze voorraden en dankzij de dagelijkse belevering valt het al bij al goed mee.”
Winst en productiviteit
Ook de strategie van Delhaize is gericht op preventie en dus op een doordacht aankoopbeleid. “Minder afval is gewoon meer winst en meer productiviteit. De professionele feedback van Delhaize op wat wij inscannen, geeft ons een totaalbeeld van het verlies,” licht Julien Schelck van de AD Delhaize in Gooik toe, “dat we rond 1% houden.”
“Er zijn mensen die totaal niet met houdbaarheidsdata bezig zijn, en anderen die er helemaal op gefocust zijn,” voegt Annick Van Laecke er nog aan toe. “Soms krijgen we een vraag over producten die op vervallen staan: kan ik dat nog eten? Het is moeilijk om daar algemeen over te communiceren, aangezien het voor elk product weer anders ligt.”
Smartphone kan helpen
Kan een app uitkomst bieden bij het afprijzen? “Het vergt energie en opvolging om daarvoor te zorgen, en de hoeveelheid overschotten is bij ons te beperkt om daar nog rendement uit te halen,” oordeelt Roel Van Hove van Bioshop Schilde. “We plaatsen alles wat de vervaldatum nadert, op tijd in een afprijsstandje en zo gaat zo goed als alles nog weg.”
Julien Schelck is geen voorstander: “Het lijkt me een verkeerd signaal! Afslagproducten moet je niet nog extra promoten. Je richt je beter op het voorkomen door goed aan te kopen. Dat mensen afgeprijsde producten kopen, wijst wel op een vertrouwen in de winkel, dat je met netheid en properheid dagelijks kunt verdienen.”
Wat doen de centrales?
Voorlopig neemt Bioshop geen structurele maatregelen. “Tot op heden is dat bij mijn weten ook nog niet ter sprake gekomen,” meldt Roel Van Hove. “Misschien moeten we op een van onze volgende vergaderingen eens wat ideeën uitwisselen om samen iets te ondernemen, zoals bijvoorbeeld via de gezamenlijke maandelijkse folder met acties.”
Carrefour heeft een opvolgingssysteem voor voorraadbeheer, dat ondersteuning biedt om de voorraden goed te managen. “Recent heb ik op de regiomeeting vernomen – wat ik nog niet wist – dat Express-winkels er blijkbaar ook mee kunnen werken,” aldus Luc Govers en Suzy Henderickx. “Dat wil ik op termijn zeker graag introduceren.”