In de week tot 7 juni, na het pinksterweekend, vertraagde de omzet in de supermarkten opmerkelijk: de groei in de FMCG-verkoop zakte tot 7,6% ten opzichte van de topgroei van 21% een week eerder.
Einde aan dubbelcijferige groei
De zon en de belofte van een lang pinksterweekend zorgden een week eerder nog voor een topweek in de Belgische supermarkten, maar daar kwam na Pinksteren een einde aan: in de week tot 7 juni stokte de verkoop op een groei van 7,6% op jaarbasis. Ondanks alweer een versoepeling in de coronamaatregelen, vertraagde de groei in alle categorieën.
Dat komt vooral door het koudere weer, zeker naar het einde van de week toe, verklaart onderzoeksbureau Nielsen. Een jaar geleden was het bovendien warmer in deze periode, wat de vergelijking ook al niet helpt. “Als we kijken naar de vier voorafgaande weken, zien we een dubbelcijferige groei voor de Belgische FMCG – dus een ander beeld dan deze week”, legt algemeen directeur Johan Vrancken van Nielsen Benelux Connect uit.
Nog 400 miljoen euro
Al is de daling relatief, sust Vrancken: “Hoewel de groei lager is dan vorige weken, was de omzet vorige week nog vrij hoog: iets minder dan 400 miljoen euro. Dat is mede te danken aan een boost door de feestdagen, waarop we over het algemeen pieken in de FMCG-verkopen hebben gezien.”
Alcohol blijft de snelst groeiende categorie, zij het ruim de helft trager dan een week eerder. De enorme toename van de alcoholverkoop in week 22 (+48% op jaarbasis), is vorige week immers gedaald tot +19%.