Mars gaat de naam en het logo van zijn rijstmerk Uncle Ben’s herbekijken in het kader van de ‘Black lives matter’-beweging tegen racisme. Ook Quaker vervangt het karikaturale gezicht van de pannenkoekenmix Aunt Jemima.
Uncle Ben is ober uit Chicago
“Dit is het juiste moment om het merk Uncle Ben’s te laten evolueren”, laat moederbedrijf Mars in een persverklaring weten, verwijzend naar de huidige acties en protesten tegen racisme. Hoe het merk voor rijst en sauzen zal veranderen, weet het bedrijf weliswaar nog niet, en ook de timing is nog onbekend. Eerst wil de foodholding immers luisteren naar de input van consumenten, de zwarte gemeenschap en partners.
Zowel de naam als het logo liggen op tafel, aangezien ‘Uncle’ in de slavernijperiode in de Verenigde Staten vaak gebruikt werd als aanspreking voor zwarte mannen, in plaats van meneer. De ‘Uncle Ben’ die op de verpakkingen geportretteerd is, is dan weer een verwijzing naar een Texaanse rijstboer uit de jaren veertig van de vorige eeuw, maar zijn gezicht is dat van de ober in het restaurant waar de bedrijfsleiders de naam bedachten. In 2007 kreeg Ben al wel een eerste make-over: zijn outfit werd veranderd in dat van een zakenman.
De tante van Quaker
Eerder had PepsiCo-dochter Quaker al een gelijkaardige stap gezet, na kritiek op socialemedianetwerk TikTok op Aunt Jemima. Die fictieve tante is gebaseerd op een raciaal gestereotypeerd personage uit een variétéshow uit de negentiende eeuw. Eind dit jaar zal het logo verdwijnen, beloofde Quaker in een reactie.
Ook andere Amerikaanse merken met verwijzingen naar zwarte huisbedienden hebben ondertussen verandering beloofd. Eerder gooiden onder meer Mr. Proper (de witte kaalkop was lang een zwarte huisbediende) en het Franse merk van chocoladepoeder Banania (met een zwarte jongen op de doos) het roer al om. Of zoals Mars het stelt: “We weten dat we de verantwoordelijkheid hebben om een standpunt in te nemen en een einde te helpen maken aan raciale vooroordelen en onrechtvaardigheid.”