In Luik brengt Straaly boodschappen recht van bij de boer aan huis. De nieuwe onlinesupermarkt verkoopt een honderdtal vooral lokale producten, en combineert zo onlinegemak met de korte keten.
Producten uit de regio
Een 100% online supermarkt met een focus op lokale producten, dat is Straaly. Sinds half december brengt de start-up in Luik boodschappen aan huis, op dit moment alleen nog maar op zaterdag en zondag maar binnen afzienbare tijd liefst ook 7 dagen op 7. Het assortiment bestaat uit een honderdtal producten, zowel uit de grootdistributie als lokaal uit de regio.
Voor dat laatste kan Straaly rekenen op partnerships met onder meer Ritchie’s frisdranken, Savon Lidjeu en Lucien’s chips. Het versaanbod komt dan weer van korteketeninitiatief Point Ferme. Die coöperatie verenigt een veertigtal Luikse boeren, die hun boerderijproducten wekelijks rechtstreeks aan consumenten leveren via verschillende afhaalpunten in de stad. Opgezet met de steun van Point Ferme, neemt Straaly de thuisbezorging voor zijn rekening, zodat de coöperatie zich kan focussen op andere leveringsmethoden.
Essentieel sinds corona
“De pandemie heeft de gewoontes van de consument veranderd, waardoor steeds meer kopers zich tot thuisbezorging wenden. Het succes van de diensten van grote retailers getuigt hiervan. Deze context heeft ook de voordelen van de lokale economie en de korte keten benadrukt”, legt medeoprichter Akin Ozturk uit, die met Straaly wil inspelen op beide “essentieel geworden” componenten. De twee oprichters hopen mensen te bereiken die niet kunnen of willen reizen om hun boodschappen te doen.
De boodschappen worden binnen de twee uur na bestelling aan huis geleverd in het centrum van Luik. Momenteel gebeurt het transport met de wagen, maar Straaly wil overschakelen op fietsbezorging van zodra dat logistiek mogelijk is. Consumenten betalen tot maximum vijf euro voor de levering, waarmee de oprichters “het leven voor een zacht prijsje makkelijker willen maken, terwijl ook de lokale economie in leven wordt gehouden”.