(update) Vanaf volgende week mogen de supermarkten weer volop kortingen en promoties voeren, op voorstel van bevoegd minister Nathalie Muylle. Intussen pleiten experts wel voor een tijdelijk verbod op promoties voor alcoholische dranken.
Ideaal moment
Economieminister Muylle wil dat de supermarkten weer volop kortingen mogen aanbieden. Volgende week maandag begint de eerste fase van de heropstart en Muylle ziet dat als een ideaal moment om weer kortingen toe te laten, schrijft De Standaard.
Kortingsacties werden in maart tijdelijk verboden, om hamstergedrag van consumenten te counteren. Later werd dat verbod opnieuw versoepeld, waardoor acties die al gepland of bezig waren vóór 18 maart, toch weer toegelaten waren. Dat die aangepaste regeling nogal “creatief” werd ingevuld door enkele retailers, blijkt onder meer uit de solidariteitskorting van Delhaize.
Het gevoerde beleid heeft er mee voor gezorgd dat de prijzen in de Belgische supermarkten de voorbije maand gevoelig gestegen zijn, zoals bleek uit cijfers van Daltix. Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop kwam al tot die vaststelling.
Alcoholmisbruik
Het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) trekt intussen aan de alarmbel en vraagt een tijdelijke stop op de promoties voor alcoholische dranken. Volgens het VAD verliezen meer mensen de controle over hun alcoholgebruik tijdens de lockdown. “Nu mensen zo veel inspanningen leverden in de strijd tegen corona, is het tegenstrijdig om hen in verleiding te brengen om extra alcohol te kopen”, zegt het centrum in een persbericht. “We weten uit onderzoek dat een verantwoordelijk prijs- en reclamebeleid het aankoop- en drinkgedrag sterk kan sturen. In deze coronatijden zijn zulke maatregelen zinvoller dan ooit.”
Volgens De Tijd daalt de globale consumptie van alcohol sterk, al zijn er wel aanwijzingen van meer alcoholmisbruik. Zowat alle wijnbouwers, bierbrouwers en drankstokers verkopen beduidend minder dan voor de crisis, schrijft de zakenkrant. Dat is uiteraard in de eerste plaats het gevolg van de sluiting van cafés en restaurants en de schrapping van allerlei evenementen.
Tegelijkertijd is de verkoop van alcohol in de supermarkten met 10 tot 20% gestegen. Vooral jongeren kopen nu meer alcohol in de winkel.