Spar-centrale Lambrechts opende in Helchteren een pilootwinkel die meer variatie en verrassing toevoegt aan de winkelervaring. “Ondernemers moeten meer aan het werk met producten. Nieuwe concurrenten hebben de lat hoger gelegd.”
Producten laten spreken
De recentste Spar supermarkt van Lambrechts – een nieuwbouw – opende op 3 december in het centrum van Helchteren. Hier staat uitzonderlijk geen zelfstandige ondernemer aan het roer: de zaak wordt aangestuurd door de centrale. “Met deze pilootwinkel willen we vernieuwende formuleconcepten presenteren aan onze ondernemers,” vertelt commercieel directeur Manu Suffeleers aan RetailDetail. “Zo kunnen we als centrale de verkoop goed opvolgen, om onze ondernemers met cijfers te overtuigen. We tonen hier waar we naartoe willen. Veel winkeliers staan op verbouwen: we kregen voor dit jaar al 17 aanvragen. Ze hebben allemaal een sterk jaar achter de rug…”
De winkel kreeg een strakke, hedendaagse look met zwarte wanden en plafonds, warme materialen, verschillende vloertypes, natuurlijke elementen en veel daglicht. Lambrechts vertaalt hier de actuele trends naar een haalbaar en betaalbaar buurtconcept voor zelfstandige uitbaters. De retailer haalde inspiratie uit winkelbezoeken aan supermarkten en food-to-go concepten in de Benelux. “De foodretailwereld verandert snel. Zeker ook onder impuls van nieuwe concurrenten uit Nederland zien we een ommezwaai in het beheer van een supermarkt: ondernemers moeten meer aan het werk met de producten. Shoppers verwachten verrassing en variatie in het aanbod. Daarom introduceren we bijvoorbeeld ‘lekkertafels’ die klanten inspireren, en geven we meer aandacht aan promoties. We halen de folderaanbiedingen uit het rayon en we laten de producten spreken.”
Ruimte voor vers
In de 600 vierkante meter grote supermarkt neemt vers zowat de helft van de ruimte in. Het complete aanbod wordt driemaal per week geleverd vanuit het eigen versplatform van Lambrechts. “We kunnen die versproducten in kleine hoeveelheden leveren, zelfs per stuk. Dat is een troef.” Groenten en fruit – prominent bij de inkom – zijn hier goed voor tien procent van de omzet. Ook de bakkerij krijgt een hoofdrol. Spar stapt hier af van het klassieke broodmeubel, voegt een broodjes- en sappenbar toe, en er is koffie-to-go.
Alle versproducten komen in freshpack of voorverpakt. We zien een meubel met apero en tapas, pastamaaltijden, oosters, salades van het huis… Niet evident voor de kleinere buurtwinkel is een visaanbod: gemarineerd, gerookt, garnalen en verse vis bij elkaar. Ook de afdeling voorverpakt vers vlees is een test: “Hoe kunnen we een beenhouwerijafdeling rendabel runnen zonder de aanwezigheid van een gediplomeerde beenhouwer-vakman? Dat willen we hier nagaan. Het is immers een knelpuntberoep. Maar ondernemers die zelf slager zijn, adviseren we uiteraard om vol voor bediening te gaan.”
Digitale labels en selfscan
In het foodaanbod heeft Lambrechts heldere keuzes gemaakt. In elke categorie vinden shoppers de klassieke drie lagen: het A-merk, een huismerk en een goedkoop merk – vaak is dat het merk ‘g’woon’. Maar Spar wil ook verrassen: “Waar het relevant is, voegen we daar enkele high end referenties aan toe, zoals producten van Spar Natural, biologische producten, lokale specialiteiten,… Het totaalconcept hebben we trouwens afgestemd met Spar International.”
Verder toont de winkel enkele technologische oplossingen. Bij de inkom staat een Bringme pakjesautomaat, de schappen zijn voorzien van goed leesbare elektronische etiketten, en aan de kassazone test Spar een quickscan concept. “Zelfstandige winkeliers zijn verdeeld over selfscan. We denken dat het een goede oplossing is voor onze Spar Express stadswinkels, waarvan we er steeds meer hebben. We willen hiermee kennis opdoen. We kozen ook voor cashloze kassa’s: de kassamedewerkers komen niet meer in aanraking met cash geld. Wat we hier doen is niet revolutionair, maar wel modern en vertaalbaar naar onze zelfstandige ondernemers.”