Een medewerker van de Colruyt-supermarkt in Vorst is overleden aan de gevolgen van het coronavirus. De retailer bekijkt extra maatregelen om het winkelpersoneel te beschermen en te belonen voor de inspanningen.
Onvoldoende afstand?
Een 32-jarige werknemer van de Colruyt in Vorst is woensdagnacht overleden na besmet te zijn met het coronavirus. De man, Mohamed Nahi, was thuis in quarantaine gezet. Het is nog onduidelijk of de besmetting iets te maken had met zijn werk, maar andere medewerkers van de retailer trekken toch aan de alarmbel.
De regels rond ‘social distancing’ zouden maar door een derde van de klanten goed worden nageleefd, getuigt een anonieme medewerker in een bericht dat op Facebook circuleert. Uit een steekproef bij concurrent Delhaize bleek eerder weliswaar dat zeven op de tien de regels daar wel volgen. In de open brief worden meer maatregelen gevraagd om de sociale afstand te garanderen, net als compensatiemaatregelen voor de medewerkers.
“Waarom doen we het”
“Het begint bij ons allemaal door te dringen hoe ernstig het coronavirus kan zijn, dat we absoluut niet veilig zijn op ons werk en dat dit nog maanden kan duren. Velen beginnen zich af te vragen waarom ze dit voor hetzelfde loon blijven doen; de job is immers niet meer hetzelfde”, klinkt het volgens HLN nog in het bericht.
Colruyt zegt meer informatie te verzamelen over de precieze omstandigheden en in de eerste plaats de collega’s van de overleden medewerker te zullen informeren. Verder zegt de distributeur de compensatiemaatregelen, die in de voorbije weken overlegd zijn met de vakbonden, nog verder te verfijnen. Klanten worden nogmaals gevraagd om alle regels zorgvuldig na te leven.