Carrefour is verontwaardigd over de bewering van Unizo dat een vijfde van de buurtwinkels verlieslatend is. Van de pot gerukt, reageert de keten.
Unizo: “Vijfde alle zelfstandige supermarkten maken verlies”
Op basis van cijfers van de Nationale Bank berekende Luc Ardies van zelfstandigenorganisatie Unizo dat 21% van de buurtwinkels van Carrefour, waaronder het zowel de formaten Express en Market rekent, verlieslatend zijn. Het gaat daarbij om winkels van zelfstandige franchise-uitbaters waarvan de cijfers van de afgelopen drie jaar bekend zijn.
Zo zou 22% van de Express-vestigingen rode cijfers optekenen en 21% van de grotere Market-supermarkten. Dat is iets meer dan gemiddeld in de sector, meent Ardies in Het Laatste Nieuws: “Van de zelfstandige supermarkten of de buurtsupermarkten is gemiddeld 19,7% niet rendabel. Dat is overigens beter dan wat de ketens presteren.”
Bij concurrent Delhaize presteren de zelfstandige supermarkten volgens Unizo beter: bij AD Delhaize zou 13% verlies lijden, terwijl 16% van de Proxy-gemakswinkels in het rood staan.
Zelfstandige buurtwinkels geen garantie op succes
Unizo publiceert de cijfers naar eigen zeggen om Carrefour te waarschuwen dat het niet blindelings mag inzetten op franchisewinkels. Zelfstandige buurtwinkels zijn geen garantie op succes, klinkt het. Carrefour mag de zelfstandigen vooral “niet louter als een afzetkanaal beschouwen” en zeker een strategie van prijsverlagingen zou die rendabiliteit kunnen uithollen.
Dat de keuze om meer in te zetten op buurtwinkels de goeie is, betwijfelt nochtans niemand. Zowel Unizo als retailmarketingdocent Gino Van Ossel van de Vlerick Business School scharen zich achter het idee, want – ook al is er nog werk aan de winkel – daar zit de groei. “Wat ze nu gedaan hebben, snijden in de kosten, dat is een voorwaarde voor succes, maar geen toegang tot succes. Zoals het gezegde gaat: implementatie eet strategie op bij het ontbijt. Je kan wel zeggen dat je het gaat doen, maar je moet het ook waarmaken”, zegt Van Ossel aan VRT.
Carrefour: “Enkel individuele uitzonderingen”
Bij Carrefour zijn ze het met de cijfers alvast niet eens. “Van de pot gerukt heet zoiets. Alle Market-supermarkten en Express-buurtwinkels die de laatste 5 jaar zijn geopend doen het goed, buiten enkele individuele uitzonderingen waarvoor we een actieplan hebben”, laat woordvoerder Baptiste Van Outryve weten op LinkedIn. “We hebben er het raden naar van waar die cijfers komen. We hebben ook niet de gewoonte om te communiceren over vennootschappen die niet de onze zijn, ook al zijn het franchisenemers en hebben we er natuurlijk alle belang bij dat ze het goed doen”, klinkt het nog.
In het aangekondigde reorganisatieplan van Carrefour krijgen zelfstandige buurtwinkels een grote rol toebedeeld. De Franse supermarktketen wil meer gaan inzetten op digitalisering, biovoeding, verse voeding en buurtwinkels in een poging om de omzet en winst op te krikken. Dit jaar alleen al moeten in België nog dertig nieuwe vestigingen van Express en Market openen.