Een op de drie Belgen gaat weleens boodschappen doen in het buitenland. Ze trekken dan vooral naar Frankrijk en Nederland, omwille van de lagere prijzen.
Naar Nederland en Frankrijk
Belgen trekken geregeld naar de buurlanden om er inkopen te doen, zo blijkt nog maar eens uit nieuwe cijfers van studiebureau Nielsen. Ruim een op drie (36%) doet een deel van zijn boodschappen in het buitenland, met een voorkeur voor Nederland en Frankrijk.
Van de ondervraagden trekt 16% af en toe naar de supermarkt in Frankrijk, 14% in Nederland, 6% in Duitsland en in de staart 5% naar het Groothertogdom Luxemburg. Slechts 1% doet inkopen in het Verenigd Koninkrijk.
Frisdrank en wijn
Wie dan over de grens naar de winkel gaat, heeft volgens Nielsen de neiging om alle rayons te overlopen en komt doorgaans met een goedgevulde winkelkar naar huis.
Vooral dranken zijn populair, zowel frisdrank en water (48%) als alcoholische dranken (36%). Shampoo en huishoudproducten (31%) brengen ze niettemin ook mee, net zoals bijna alle categorieën voeding.
De voornaamste beweegreden voor het cross-border shoppen is de prijs: 72% doet het voor de betere prijzen, 38% omdat er interessante promoties zijn, 31% omdat ze er meer keuze vinden.