Uber is in gesprekken met Europese supermarktketens om ook boodschappen thuis te bezorgen via zijn netwerk van chauffeurs en fietskoeriers. Een eerste samenwerking zou er in Groot-Brittannië tussen Uber Eats en Sainsbury komen.
Uber in gesprek met Sainsbury
Als ze dan toch de sushi aan huis leveren, kunnen de fietskoeriers evengoed de dringende boodschappen brengen. Dat is de redenering van steeds meer maaltijdbezorgers, waaronder nu ook Uber Eats. Uber zegt in gesprekken te zijn met “grote supermarkten in Europa” rond de thuisbezorging van voedings- en kruidenierswaren.
Concreet zou Uber in gesprek zijn met de Britse supermarktketen Sainsbury, meent Bloomberg, al wordt dat nieuws momenteel door geen van beide partijen bevestigd. Rivaal Deliveroo levert vandaag al pizza’s van Sainsbury, warm en recht uit de supermarkt, bij consumenten thuis. Uber heeft dan wel het voordeel dat het behalve over fietskoeriers ook over een wagenvloot beschikt, die eventueel de ‘grote boodschappen’ thuis kunnen brengen.
Groeiplan voor maaltijdbezorgers
In het Verenigd Koninkrijk zijn verschillende concurrerende supermarkten de samenwerking aangegaan met maaltijdkoeriers. Zo sloot het pas gefuseerde Just Eat een akkoord met Asda, waarbij de maaltijdbezorger producten uit een honderdtal basiscategorieën binnen het halfuur thuis levert. Ook de overname van Ocado door Marks & Spencer moet in het licht van de groeiende e-commerce in food worden gezien.
Deliveroo, dat pas nog 575 miljoen dollar toegestopt kreeg van Amazon, liet eerder al verstaan dat het vast van plan is om zijn diensten uit te breiden met het leveren van andere producten, zoals boodschappen. Ook op de Belgische markt bevestigde topman Mathieu de Lophem op het RetailDetail Food Congress al in 2018 die ambities.