’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.
Online grote sprong vooruit
Walmart boekte het voorbije kwartaal een omzet van 123,36 miljard dollar, zowat 105 miljard euro. De groep verkocht in vergelijking met een jaar eerder voor 2,5 miljard dollar meer, een groei met 2,1%. In zijn thuisland, met een omzet van 78,74 miljard dollar (67 miljard euro) de belangrijkste markt voor het winkelconcern, bedroeg de vergelijkbare omzetgroei 1,8%. Daarbuiten daalde de omzet wel met 1% naar 28,33 miljard dollar (of zo’n 24 miljard euro). Sam’s Club, de derde poot van het winkelconcern, zag zijn omzet 2,3% aandikken tot 14,88 miljard dollar (12 miljard euro).
Voor Walmart was het meteen het twaalfde groeikwartaal op rij: een knappe prestatie, zeker in het besef dat de concurrentie ‑ zoals Amazon (dat deze zomer de fysieke winkelketen Whole Foods kocht) en de in de VS almaar actievere Duitse discounters Aldi en Lidl ‑ ook niet stilzit.
Opmerkelijk: Walmart zag zijn inkomsten uit e-commerce het voorbije kwartaal met liefst 67% stijgen. In het eerste kwartaal waren die ook al 63% toegenomen. Exacte bedragen geeft het bedrijf niet vrij, maar CEO Doug McMillon noemde het groeitempo van de e-commercepoot wel een van de “key highlights” van het voorbije kwartaal. “We gaan almaar sneller vooruit en worden creatiever in ons streven om het dagelijkse leven van drukbezette gezinnen makkelijker te maken”, gaf de topman nog mee.