Volgens de financieel directeur van Jumbo heeft de supermarktketen een buitengewoon sterke start genomen in België. Tijdens de eerste week lag de omzet in de Peltse vestiging de helft hoger dan verwacht.
“Ruimte voor groei”
De start van de eerste Belgische vestiging in Pelt, die vorige week opende, overtreft alle verwachtingen. CFO Ton van Veen noemt de nieuweling in het Brabants Dagblad een groot succes: “De omzet van de eerste week overtreft onze stoutste verwachtingen en ligt maar liefst 50% hoger dan we dachten. We zijn hier niet over één nacht ijs gegaan. De Belgische klant steekt anders in elkaar dan de Nederlandse. Als je die klant goed kent en in de watten legt, dan is er zeker ruimte voor groei.”
Zoals bekend wil Jumbo op termijn een honderdtal winkels openen in België. Daarmee is de Belgische expansie één van de twee pijlers waarop de supermarktketen zijn toekomstige groei wil bouwen; de andere betreft de uitbouw van een netwerk van gemakswinkels van het Jumbo City-concept in Nederland. Jumbo heeft nu zeven winkels van die stadsformule, maar ook dat moeten er een honderdtal worden. “Zeker in binnensteden is behoefte aan winkels waar je snel een broodje of een verse maaltijd kunt kopen. Met de verse producten van La Place hebben we ook echt wat te bieden.”
Jumbo verwacht voor dit jaar een omzet van 8,5 miljard euro. Van Veen zou in 2021 graag de grens van tien miljard doorbreken. “In 2021 bestaat ons bedrijf honderd jaar, ons streven is om dat jaar een omzet van tien miljard te halen. Als de huidige groei doorzet, gaan we dat halen.”