Frederic Van Landeghem kent het klappen van de zweep, als het aankomt op het verbouwen van supermarkten. Het doel is telkens niet zozeer uitbreiding, wel efficiëntie en klantentevredenheid.
Geen uitbreiding
Zijn eerste ervaring als zelfstandige deed Van Landeghem op in de chocolaterie die hij, na afstuderen aan de hotelschool, gedurende vijf jaar heeft uitgebaat. Vijf jaar geleden waagde hij dan de overstap naar het zelfstandig uitbaten van een supermarkt: hij kwam bij Carrefour terecht en na twee jaar nam hij zelf twee Markets over: in Erpe-Mere en een jaar later in Nazareth. We ontmoeten hem evenwel in Desselgem, intussen al zijn derde winkel!
Het gaat hard: “Toen ik Erpe-Mere een kleine vier jaar terug overnam, heb ik die winkel meteen onder handen genomen. In juni 2014 was hij van mij en in september is hij in de nieuwe look & feel opengegaan. Een jaar later heb ik in Nazareth na de overname precies hetzelfde gedaan: een snelle verbouwing en meteen open, in november 2015 was dat.” Tijdens de verbouwingen werden de supermarkten niet vergroot: Erpe-Mere bleef na de werken nog steeds op 950 m² aan winkeloppervlakte, Nazareth op 850 m² en Desselgem op 1050 m². “Het doel was telkens niet zozeer uitbreiding als wel efficiëntie en klantentevredenheid. Bovendien wil het oog wel wat, niet?” knipoogt Van Landeghem.
De renovatie in Nazareth was de meest ingrijpende: “Daar hebben we de inplanting van de ingang veranderd,” geeft Van Landeghem aan. Toch is hij het meest trots op Desselgem: “Dat is na de metamorfose toch de mooiste, vind ik zelf.” Op 1 juli 2017 kwam de Desselgemse Carrefour Market in zijn bezit en op 13 september is de vernieuwde winkel heropend. Van Landeghem is er duidelijk de man niet naar om ergens gras over te laten groeien…
Weloverwogen investeringen
Oké, het gaat telkens snel, maar… twee, drie maanden: is dat voor de klanten niet juist wat te làng? “In die twee maanden zit alles inbegrepen,” verklaart Van Landeghem. “De periode waarin de klanten op de winkelvloer echt last hadden van de werken, is beperkt tot hooguit drie weken.” In Desselgem is er naast de kassa’s een zithoek waar klanten gekochte dranken en voeding kunnen consumeren. Dat paradepaardje vergde iets meer tijd.
“In de drie winkels was de noodzaak sowieso wel aanwezig om snel in te grijpen, hoor,” voert Van Landeghem aan. “Erpe-Mere en Nazareth waren echt versleten. De vernieuwing was nodig. Als je bovendien een nieuw cliënteel wil aanspreken, moet je met een moderne winkel komen. De winkels zijn na de restyling telkens immens gegroeid, al is dat zeker ook te danken aan onder meer aangepaste openingsuren en een versslagerij.”
Kan de bruine van Van Landeghem dat allemaal trekken op zo korte tijd? “Met Erpe-Mere was het meteen raak! De stijging was erg overtuigend en het geloof dat het kan lukken, was er, zowel bij mij als bij Carrefour, waar ze tonnen ervaring hebben, én bij de bank, want die moet je ook wel meekrijgen natuurlijk…” Van Landeghem is danig begaan met balansen en kloppende rekeningen: bij hem geen holderdebolder avonturen, maar weloverwogen investeringen.
Versslagerij als troef
Van Landeghem komt nog eens terug op de succesfactor ‘versslagerij’: “De herintroductie daarvan is alleszins een belangrijk element in het welslagen, daarvan ben ik overtuigd. Carrefour had ze afgevoerd vanwege te veel gedoe, toen Carrefour de winkels in eigen beheer had, maar ik heb er meteen voor gekozen om ze opnieuw in te voeren, aangezien ze voor ons een aanzienlijke meerwaarde betekenen.”
Samen met de versslagerij is de traiteurafdeling met een variëteit van bereide gerechten het hart van de winkel. “De vleesconsumptie daalt, dat is waar, maar met onze aanvullende producten, zoals salades en dergelijke, lijden we geen verlies van zakencijfer. We zetten per dag meerdere tientallen dagschotels om. Natuurlijk is ‘slager’ een knelpuntberoep, maar het lukt me toch om geschikte mensen te vinden.”
In Nazareth was er nog een versslagerij aanwezig, die de winkel zelfs net draaiend hield, maar ze was dringend aan vernieuwing toe. “We hebben daarnaast zelfbediening ingebracht,” vult Van Landeghem aan, “en dat was een riskante stap, want de klant moet een mentale switch maken. Met open communicatie en aanspreekbaarheid is het ons gelukt. We hebben geen cijferverlies gekend, wel integendeel!”
Verbruikszaaltje erbij
De mentale belasting van een remodelling hoort bij de stiel: “Ik zou nóg wel willen veranderen, hoor! Ik wil voortdurend optimaliseren en verbeteren. Het is wel een luxe als je goede mensen om je heen hebt, op wie je kunt rekenen en bouwen. De meeste zijn bij de overname in dienst gebleven. Ik zet wel erg in op teamspirit: we doen veel leuke activiteiten samen, en er zijn evaluaties, opleidingen en zo meer.”
Dat het prettig en aangenaam moet zijn voor alle betrokken partijen, blijkt ook uit de verbruikszaal die Van Landeghem in Desselgem heeft ingericht, waar de klanten belegde broodjes en warme soep kunnen consumeren. “Bij ons is de drempel laag om vragen te stellen en met de klanten van gedachte te wisselen. De mix met horecafuncties is sowieso een trend in retail en als een van de eerste bij Carrefour spelen we die troef in Desselgem uit.”
Pits je dan geen vierkante meters af van de winkel? “De keuze voor de verbruikszaal is mee in de hand gewerkt door het feit dat de winkel net dat ietsje te groot is voor het zakencijfer dat we er kunnen realiseren. Dat beetje te veel lineair hebben we dus opgeofferd. Of het rendeert? Nog even afwachten, want we zijn nog maar pas gestart en de formule moet nog op dreef komen, maar er zijn toch al behoorlijk wat vaste klanten die er gebruik van maken.”
Advies van een ervaringsdeskundige
- Beperk de hinder voor je klanten tot het minimum.
- Leidingen slijpen gebeurt best ’s ochtends erg vroeg of ’s nachts.
- Zorg dat je elektrische cabine zwaar genoeg is om je nieuwe installatie te ’trekken’.
- Plan de werken op een kalm moment, zeker niet in topperiodes zoals de eindejaarsperiode.
- Volg het budgetplan van nabij op, bewaak facturen en koppel terug naar offertes.
- Doe het niet alleen: omring je met een team van planners en deskundigen.
- De volle steun van je franchisegever is cruciaal; Carrefour is op dat vlak top.
- Blijf altijd rustig, panikeer niet en relativeer: dat het een gedoe wordt, is niet te vermijden!