Duurzame stadslandbouw op het dak, hydrocultuur in de winkel, ‘food management software in the cloud’: op het komende Food Congress brengt RetailDetail drie veelbelovende starters op het podium. Een voorproefje.
Moestuin op het dak
Duurzame stadslandbouw (en meer bepaald daklandbouw) heeft een groot maatschappelijk en economisch potentieel, maar ondanks het momentum zien we toch nog maar weinig succesvolle projecten. Een uitzondering is het Gentse Roof Food, een stadslandbouwproject gekoppeld aan vegetarische catering. Het initiatief wil gezonde en ecologische voeding dichter bij het brede publiek brengen met een sterk en duurzaam verhaal.
De start-up heeft een eigen daktuin en keuken in bedrijvencentrum De Punt in Gent. De moestuin op het dak brengt de landbouw naar de stad. Een groendak zorgt voor water- en luchtzuivering in de leefomgeving. Bovendien creëert het meer biodiversiteit en heeft het een koelend effect op de stedelijke ruimte: zo spaart het project jaarlijks heel wat ton CO2 uit.
Roof Food is gespecialiseerd in catering op maat voor bedrijven en organisaties: op basis van de oogst bereidt het bedrijf duurzame, gezonde én smaakvolle maaltijden met kraakverse groenten. Wat ze zelf niet kunnen kweken, halen ze bij lokale bio-boeren. Geïnteresseerden kunnen ook dakdiners en geleide rondleidingen boeken. De onderneming redt het zonder structurele subsidies.
De winkel die teelt wat hij verkoopt
De interesse voor lokale producten neemt al langer toe, maar lokaler dan Local bestaat niet: de recent geopende winkel in het centrum van Brussel verkoopt namelijk enkel producten die groeien in de winkelruimte zelf. Bladgroente, sla, kruiden en kiemgroenten worden in de winkel gekweekt via ‘in-door farming’ – of moeten we zeggen ‘in-store farming’? In de kelder groeien champignons en oesterzwammen. De winkel is dus een compleet klein ecosysteem,
Dit is volgens de initiatiefnemers de allereerste winkel die uniek gebouwd is om vernieuwende, hoogtechnologische en hoogrenderende landbouwtechnieken in de praktijk te brengen: de ambitie is om het boodschappen doen in een hyperstedelijke omgeving te herdefiniëren. Duurzaam is het zeker: verticale hydrocultuur gebruikt 90% minder water en 90% minder land dan traditionele landbouw.
“Local is een eerste stap in de verandering naar een meer productieve stad, wat de aanleiding is voor een meer duurzame stad. Dit is hoe een voedingszaak er in de toekomst zal uitzien. Vandaag hebben we nog maar een kleine selectie van producten, maar de technologie is klaar om veel meer te kunnen produceren, op een echt duurzame manier”, zegt Ross McCurrach, creatief directeur van Founding Partners, een bedrijf dat prototypes en nieuwe bedrijfsmodellen test. Uiteindelijk moet de de winkel in de Dansaertwijk voldoende voedsel produceren om in de behoeften van twintig lokale families te voorzien.
Efficiënter foodmanagement
Een pure start-up kan je Apicbase eigenlijk niet meer noemen: het bedrijf werd opgericht in 2014 en werkt zowel voor sterrenrestaurants als voor grote voedingsbedrijven als Foodmaker, Lunch Garden en Sodexo – in totaal wel 200 klanten in 18 landen. Via één dashboard kunnen zulke bedrijven hun recepturen, menu’s, inventaris, bestellingen en verkoopanalyse beheren voor alle filialen. Zo kunnen ze maximaal rendement nastreven terwijl ze zich blijven focussen op waar ze goed in zijn: gastronomische kwaliteit, creativiteit en passie.
De technologie van de start-up linkt gegevens over gerechten aan foto’s en geeft het hele bereidingsproces visueel weer. Uniek in het proces is de APIC Studio: een compacte fotostudio, speciaal ontworpen voor het fotograferen van voeding. Chefs kunnen zo met slechts één druk op de knop hun culinaire creatie in een hogeresolutieafbeelding vastleggen. “Dankzij onze fotostudio kunnen bedrijven visuele, stapsgewijze handleidingen maken voor het keukenteam waardoor de consistentie in de kwaliteit van de maaltijden over verschillende vestigingen heen dezelfde blijft”, vertelt CEO Carl Jacobs.
Op die manier kunnen voedingsbedrijven de kennis van hun chefs vastleggen, de kwaliteit in de keuken verhogen en sneller nieuwe medewerkers opleiden. Apicbase slaat ook alle informatie over ingrediënten, gerechten en menu’s op, wat leidt tot efficiënter beheer van allergenen, bestellijsten en kostprijsberekening. Bovendien zijn alle gegevens ook inzetbaar als productcatalogus voor commerciële teams. Het bedrijf heeft al verschillende succesvolle kapitaalrondes achter de rug.
Meer weten over deze intrigerende vernieuwers? Op het RetailDetail Food Congress, op 24 oktober in Mechelen, komen Sabien Windels van Roof Food, Ross McCurrach van Local en Carl Jacobs van Apicbase meer vertellen over de hindernissen en opportuniteiten in hun innovatietrajecten. Andere sprekers zijn Chris Van Hoof van Imec, Jonathan Hertog van Delhaize, sterrenchef Seppe Nobels van Graanmarkt 13, Priscilla Cornet van Coca-Cola European Partners, en Arnaud Lesne van Carrefour. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen.