Een FMCG-manager die de multinationals vaarwel zegt om zijn eigen supermarkt te openen: het is een opmerkelijk verhaal. Wat bezielde Toni Di Renzo (ex-directielid bij Kimberly-Clark en kaasproducent Savencia), en waarom raadt hij het iedereen aan?
De andere kant van de tafel
“We wisten van bij de aanvang dat investeren in een supermarkt vergeleken met andere alternatieven misschien niet de beste financiële ROI oplevert, gezien de harde concurrentie en de prijzenslag. Maar het is een geweldig leuke job en ik kan hier dagelijks samenwerken met mijn vrouw Ingrid”, zegt de voormalige directeur. In mei van dit jaar openden de nieuwbakken ondernemers in Herstal bij Luik een gloednieuwe Spar-supermarkt: een grote stap, maar een beslissing die ze zich niet beklagen. “We wilden dicht bij de mensen staan, en op onze kleine schaal een rol spelen in Wallonië, in Herstal, door hier een twintigtal jobs te creëren. Dit is iets heel concreets: je neemt een beslissing en het gebeurt. Je bouwt iets op en je krijgt meteen ook de reacties van je klanten. Nu weten we elke dag waar we onze tijd aan besteden. Dat doet goed.”
Het is ook bijzonder boeiend om zich aan de andere kant van de tafel te bevinden, zegt hij. “Pas nu begin ik alle elementen van het retailvak te begrijpen. Pas nu snap ik de druk op het vlak van marges, promotie, communicatie, verpakking, bevoorrading… We hebben bovendien nood aan eenvoud, gekoppeld aan echte inspiratie, anders is het gewoon niet werkbaar. Fabrikanten zouden eigenlijk ook eens een tijdje in een winkel moeten werken, om goed te ervaren wat dat inhoudt. Het levert nieuwe inzichten, ik kan het iedereen aanraden!”
Commerciële kracht
Waarom Di Renzo voor een samenwerking met Colruyt Group heeft gekozen? “Het is de laatst overgebleven écht Belgische groep in de sector, dat speelt zeker mee, net als de aandacht voor duurzaamheid en gezonde voeding. De garantie van competitieve prijzen is natuurlijk essentieel: hier beheert Colruyt onze verkoopprijzen en we zijn zeker dat we competitief zijn in ons marktgebied. Ze geven blijk van commerciële kracht en groot professionalisme. Bovendien heb je als ondernemer bij Spar nog een grote vrijheid. Ik krijg de ruimte om ook onze grossiersactiviteit te behouden, onze productie van bereide maaltijden, om met artisanale producenten van om de hoek te werken, met mensen die we kennen, ook met vakmensen uit mijn regio in Italië.”
Het ondernemerskoppel kreeg een grondige opleiding, waarbij ze alle afdelingen van de supermarkt konden doorlopen bij andere ondernemers. “Het is een goed partnership, de samenwerking verloopt vlot. Er is een fijne verstandhouding met de collega-ondernemers en met de verschillende overlegorganen. Ook de systemen werken goed: de algoritmes in het automatische bestelsysteem bijvoorbeeld houden onder andere ook rekening met de weersvoorspellingen.”
Intussen is duidelijk dat de zaak de vooropgestelde budgetten haalt en leefbaar is. Binnen een straal van anderhalve kilometer wonen 8000 mensen, en er is nog een nieuwe, ecologische wijk in aanbouw. Met de trafiek zit het goed: de winkel bevindt zich in de levendige wijk La Préalle, vlakbij het industriegebied Hauts-Sarts, één van de belangrijkste economische motoren van de regio. Er is voorlopig ook weinig concurrentie in het marktgebied. Een goede zet blijkt ook de opening van een snackbar naast de winkel, ‘L’En-Cas’. Hier kan je komen ontbijten of lunchen en producten uit de winkel proeven. “Het terras zat de hele zomer vol. In de winter ga ik er een soort mini-kerstdorp van maken.”
Italiaanse specialiteiten
Het nieuwbouwproject is voorzien van alle nieuwe technologie: warmterecuperatie, ledverlichting, zonnepanelen… De zaak is 750 m² groot, zonder rekening te houden met de snackbar en met de tabaks- en krantenzaak bij de inkom. “Die doet dienst als onthaal- en servicepunt. Hier staan ook de diefstalgevoelige producten.” De winkel oogt licht en heeft ruime gangpaden, zodat je er comfortabel kan shoppen. Spar Herstal zet sterk in op vers en wil zich onderscheiden met exclusieve en lokale producten. Het brood komt van een plaatselijke artisanale bakker, Le Théâtre du Pain. Een deel van de charcuterie komt van Les Salaisons du Pont d’Amour uit Dinant. Lokale bioproducten zijn er van ADM Bio uit Visé. “We werken ook samen met CPL, de vzw van de provincie Luik die lokale producenten ondersteunt.”
Ook huisgemaakte producten maken het verschil, zoals de maaltijden uit de eigen ateliers. “En als we er een sticker ‘fait maison’ op plakken, is het gegarandeerd écht huisgemaakt. We krijgen hier dagelijks een levering vers en we gooien niks weg.” De ondernemer heeft zelfs geïnvesteerd in een machine om zelf verse pasta te maken, op basis van eieren en harde tarwegries van verantwoorde teelt uit Italië. “Die zet wel twee ton druk! Zo kan je verse pasta maken die toch ‘al dente’ blijft.”
Flink wat mensen uit de regio hebben Italiaanse roots, net als Di Renzo zelf. Dat is te merken aan het aanbod van exclusieve specialiteiten die hij importeert uit zijn streek van herkomst, de Abruzzen: wijnen en pasta bijvoorbeeld. “Veel importeurs verkopen producten die in Italië in het middensegment zitten, bij ons alsof het exclusieve specialiteiten zijn. Daar doen wij niet aan mee: we importeren enkel topkwaliteit.” Veel verwacht hij ook van het nieuwe concept ‘Foodness’: capsules met wellnessdranken die een gezond alternatief zijn voor koffie of thee, geschikt voor Dolce Gusto toestellen. Het is een succes in Italië. “Als je dit aan espressodrinkers kan verkopen, dan moet het hier ook lukken.”